De elektrificatie van het Nederlandse wagenpark hangt uiteraard nauw samen met de bereidheid van consumenten om over te schakelen naar zero emissie. Vorig jaar groeide de nieuwverkoop van volledig elektrische personenauto’s met 16 procent tot 132.185 exemplaren. Tegelijkertijd steeg het aantal nieuw aangeschafte plug-in hybrids met 30,1 procent tot 52.350 voertuigen en die van hybride modellen met 11,4 procent tot 107.893 eenheden. In totaal werden het afgelopen jaar 292.428 full EV’s, hybrides of plug-in hybrids op kenteken gezet, waarmee het verkoopaandeel van voertuigen met een volledige of gedeeltelijke elektrische tractie uitkwam op 76,6 procent. Fors meer dan in 2023 toen dit aandeel nog 67,9 procent bedroeg.
Halvering CO2-uitstoot
In 2035 moeten alle nieuwe auto’s en bestelwagens in de EU emissievrij zijn. Uit Kerncijfers Auto’s 2025 valt af te lezen dat Nederland voor wat betreft de uitstootreductie van personenauto’s de afgelopen jaren forse stappen heeft gezet. Was in 2010 de gemiddelde CO2-uitstoot nog 136 gram per kilometer, vorig jaar was dit cijfer nog slechts 67 gram per kilometer. Dit komt neer op een halvering van de gemiddelde CO2-uitstoot in 14 jaar.
SUV versterkt dominantie
Wanneer wordt gekeken naar de verschillende carrosserievarianten, dan valt op dat de belangstelling voor SUV’s zich in 2024 heeft voortgezet. Koos in 2023 al meer dan de helft (50,3%) van de kopers voor een SUV, vorig jaar was dat zelfs al 56.0 procent. De traditionele hatchback, ooit de meest populaire carrosserievariant, moet al jarenlang terrein prijsgeven en zag het marktaandeel in 2024 verder slinken tot 27,8 procent (33,9% in 2023). Bijna een op de tien kopers (8,9%) geeft de voorkeur aan een stationwagen. Verder lijkt de belangstelling voor sedanuitvoeringen zich, na een dieptepunt in 2022 (2,9%), weer te herstellen. Vorig jaar koos 5,3 procent van de kopers voor deze variant.
Forse stijging registraties lichte bedrijfswagens
De registratie van lichte bedrijfswagens kende in 2024 een sterke toename. In totaal werden 130.207 lichte bedrijfswagens op kenteken gezet, tegenover 69.295 een jaar eerder. Dit komt neer op een stijging van 87,9 procent. De sterke groei is grotendeels toe te schrijven aan de aangekondigde invoering van de BPM-heffing per 2025 en de komende toegangseisen voor zero-emissiezones in stedelijke gebieden. Ook het aantal zware bedrijfswagens nam toe: van 16.139 in 2023 naar 19.574 in 2024, een stijging van 21,3 procent.
Over Kerncijfers Tweewielers
Kerncijfers Auto’s en Mobiliteit van RAI Vereniging en BOVAG brengt de Nederlandse markt voor personenauto’s en bedrijfswagens (bestel- en vrachtwagens) nauwkeurig in kaart. De uitgave verschijnt jaarlijks, samen met Kerncijfers Tweewielers.
Bekijk hier de kerncijfers.