Aan een elektrische auto werd in 2022 gemiddeld 290 euro uitgegeven per jaar (in 2021 was dat 340 euro), voor een brandstofauto is dit bedrag een stuk hoger: gemiddeld 670 euro, tegen 548 een jaar eerder. Voor de plug-inhybride’s (PHEV’s) was het uitgegeven bedrag per auto per jaar: 497 euro in 2022 tegen 316 euro in 2021. Procentueel en absoluut is dat de hoogste stijging. Dit komt voornamelijk doordat er steeds meer grotere PHEV’s aan het palet zijn toegevoegd, maar ook omdat er al langer PHEV's rondrijden die steeds ouder worden. De daling bij de EV’s heeft te maken met de bredere modellenmix, waarbij steeds meer kleine en betaalbaardere auto’s op de markt komen.
Het verschil tussen de hoogte van de gemiddelde onderhoudsuitgaven per jaar tussen EV’s en auto met verbrandingsmotor, heeft enerzijds te maken met dat EVs een veel kleinere onderhoudsbehoefte hebben en anderzijds dat de EV's gemiddeld genomen nog jonger zijn dan het totale park aan auto's met verbrandingsmotor.
Langer doorrijden
Een aantal gevolgen en kenmerken van de coronapandemie zijn van invloed op het stijgend aantal onderhoudsbeurten en de gestegen uitgaven in 2022:
- Ten eerste wordt er langer doorgereden met de bestaande auto omdat de beschikbaarheid van nieuwe voertuigen nog beperkt is. Langer doorrijden staat gelijk aan meer onderhoud.
- Ten tweede: tijdens corona is er minder gereden waardoor leasecontracten verlengd zijn. En ook daarvoor geldt: langer doorrijden is meer onderhoud.
- En ten derde: uiteraard reden we in 2022 ook weer meer kilometers dan in vol-coronajaar 2021. Dit geldt zowel voor het woon-werkverkeer, als voor de afgelegde kilometers voor een vakantie. De vakantie-check droeg zeker ook bij aan het gestegen werkplaatsbezoek.
De nieuwe Aftersales monitor, met nog heel veel meer interessante data is voor leden is hier te vinden.