Nieuws

Onderhoud en reparatie groeit weer in 2022

Na de coronadip van 2021 stijgt de activiteit in de werkplaats weer. Het aantal onderhoudsmomenten steeg van 11,7 naar 13,2 miljoen. Het bedrag dat gemiddeld per garagebezoek werd uitgegeven was nagenoeg stabiel: 319 euro, tegen 313 euro in 2021. Maar het bedrag dat gemiddeld in een jaar aan een auto werd uitgegeven in de werkplaats steeg van 529 naar 641 euro. Dit komt doordat de auto weer vaker een bezoek bracht aan de werkplaats. Dit blijkt uit de jongste Aftersales Monitor van BOVAG en RAI Vereniging.

Onderhoud en reparatie groeit weer in 2022

Aan een elektrische auto werd in 2022 gemiddeld 290 euro uitgegeven per jaar (in 2021 was dat 340 euro), voor een brandstof­auto is dit bedrag een stuk hoger: gemiddeld 670 euro, tegen 548 een jaar eerder. Voor de plug-inhybride’s (PHEV’s) was het uitgegeven bedrag per auto per jaar: 497 euro in 2022 tegen 316 euro in 2021. Procentueel en absoluut is dat de hoogste stijging. Dit komt voornamelijk doordat er steeds meer grotere PHEV’s aan het palet zijn toegevoegd, maar ook omdat er al langer PHEV's rondrijden die steeds ouder worden. De daling bij de EV’s heeft te maken met de bredere modellenmix, waarbij steeds meer kleine en betaalbaardere auto’s op de markt komen.

Het verschil tussen de hoogte van de gemiddelde onderhoudsuitgaven per jaar tussen EV’s en auto met verbrandingsmotor, heeft enerzijds te maken met dat EVs een veel kleinere onderhoudsbehoefte hebben en anderzijds dat de EV's gemiddeld genomen nog jonger zijn dan het totale park aan auto's met verbrandingsmotor.

Langer doorrijden

Een aantal gevolgen en kenmerken van de coronapandemie zijn van invloed op het stijgend aantal onderhoudsbeurten en de gestegen uitgaven in 2022:

  • Ten eerste wordt er langer doorgereden met de bestaande auto omdat de beschikbaarheid van nieuwe voertuig­en nog beperkt is. Langer doorrijden staat gelijk aan meer onderhoud.
  • Ten tweede: tijdens corona is er minder gereden waardoor leasecontracten verlengd zijn. En ook daarvoor geldt: langer doorrijden is meer onderhoud.
  • En ten derde: uiteraard reden we in 2022 ook weer meer kilometers dan in vol-coronajaar 2021. Dit geldt zowel voor het woon-werkverkeer, als voor de afgelegde kilometers voor een vakantie. De vakantie-check droeg zeker ook bij aan het gestegen werkplaatsbezoek.

De nieuwe Aftersales monitor, met nog heel veel meer interessante data is voor leden is hier te vinden.