Mensen die in het verkeer ernstig gewond raken ondervinden vaak levenslang gevolgen van het ongeval. Verkeersongevallen zorgen voor onnoemelijk menselijk leed en kosten de maatschappij jaarlijks 33 miljard euro. Dit maakt duidelijk dat het kabinet nu in actie moet komen om levens te redden en niet meer de andere kant kan opkijken. Er moet meer geïnvesteerd worden in veiligere fietsinfrastructuur, handhaving en wetenschappelijk onderzoek, om te komen tot effectieve oplossingen. Alleen door structurele actie kunnen we toekomstig leed beperken en zorgen voor veiligere wegen voor iedereen.
Uitzonderlijke jaren
In 2023 raakten 7400 mensen ernstig gewond in het Nederlandse verkeer: 900 minder dan in 2022. Maar 2022 was een uitzonderlijk jaar, met veel verkeersslachtoffers, schrijft ook SWOV in haar nieuwsbericht bij De Staat. ‘Ook 2020 en 2021 waren uitzonderlijk, met juist mínder slachtoffers, waarschijnlijk onder invloed van de coronacrisis (minder verkeer). Maar als we 2023 vergelijken met de jaren vóór de coronacrisis, dan zien we dat het aantal slachtoffers stijgt, zowel bij de verkeersdoden als bij de ernstig verkeersgewonden.’
Veilige fietsinfrastructuur
Een belangrijk aandachtspunt voor verkeersveiligheid is investeren in veilige fietsinfrastructuur. Vrijliggende en bredere fietspaden en het verwijderen van obstakels, kunnen bijdragen aan een afname van het aantal slachtoffers onder fietsers. Fietsers zijn kwetsbaar in het dagelijkse verkeer. Vooral onder oudere fietsers gebeuren veel ongelukken. De meeste dodelijke slachtoffers vallen bij fietsongevallen door aanrijding met een motorvoertuig. Zonder veilige infrastructuur blijven kwetsbare groepen, zoals kinderen en ouderen, onnodig risico lopen.
Meer inzet op handhaving
Daarnaast moet meer ingezet worden op handhaving. Wanneer de kans om gecontroleerd of beboet te worden groter is, leidt dit aantoonbaar tot veiliger rijgedrag. Technologie kan daarbij een helpende hand zijn, denk aan trajectcontroles of camera’s die gebruik van de mobiele telefoon tijdens het autorijden detecteren.
Onderzoek nodig voor effectieve maatregelen
Inzicht in de oorzaken van verkeersongevallen en de omstandigheden die daarbij een rol spelen vormt de basis voor het bepalen van een passende aanpak. Kennis uit wetenschappelijk onderzoek draagt op die manier bij aan veiliger wegverkeer en uiteindelijk minder verkeersslachtoffers. De Verkeersveiligheidscoalitie benadrukt daarom het belang van investeren in onderzoek naar verkeersveiligheid. De data-analyse door SWOV levert waardevolle inzichten, maar zonder verdere investeringen in deze onderzoeken, kunnen we niet inspelen op nieuwe uitdagingen, zoals de opkomst van elektrische voertuigen.
De Verkeersveiligheidscoalitie
De Verkeersveiligheidscoalitie is een samenwerkingsverband van enkele tientallen maatschappelijke organisaties, private partijen en kennisinstellingen die zich inzetten voor betere verkeersveiligheid. De Verkeersveiligheidscoalitie roept het kabinet op om verkeersveiligheid bovenaan de politieke agenda te plaatsen en niet langer weg te kijken van deze ernstige problematiek. Alleen met directe actie kunnen we levens redden en onze samenleving veiliger maken.