RAI Automotive Industry NL

RAI Automotive Industry NL is de toonaangevende autoriteit in de Nederlandse automotive productie- en supply chain industrie en richt zich op wereldwijde automotive- en mobiliteitsoplossingen door krachten te bundelen met leden van de industrie en belanghebbenden om zo op te treden als katalysator op het gebied van innovatie en onderwijs.

RAI Automotive Industry is onderdeel van RAI Vereniging en behartigt samen de belangen van de Nederlandse automotive industrie op nationaal en internationaal niveau.

Word lid van RAI Automotive Industry NL Login voor leden

Over onze sectie

Nederlandse innovatie

Onze ambitie

Cluster­organisatie RAI Automotive Industry NL faciliteert een netwerk van bedrijven, actief in de Nederlandse Automotive Industrie, dat hun internationale innovatieve voorsprong behoudt en versterkt door onderlinge samenwerking en samenwerking met overheid en kennisinstellingen.

Volgens de Global Innovation Index (PwC), de Automotive Disruption Radar (Roland Berger) en de Autonomous Vehicle Readiness Index (KPMG) behoort Nederland tot de meest innovatieve landen ter wereld.

Een betere toekomst

Onze ambities

RAI Automotive Industry NL heeft duidelijke doelen gesteld waarnaar wij ambiëren de komende jaren. Deze doelen willen we behalen middels onze projecten:

Geen uitstoot

Geen files en andere knelpunten

Geen ongelukken

Onze programma's

• Green mobility

De automobielindustrie staat voor veel uitdagingen op het gebied van duurzame doelstellingen en groene mobiliteit. Een belangrijke drijfveer achter duurzaamheid is de groeiende maatschappelijke vraag naar klimaat neutrale oplossingen, zoals gestuurd door de Europese Commissie en het Akkoord van Parijs.

lees meer over dit programma Green mobility

• Smart mobility

Wereldwijd sterven jaarlijks meer dan 1,3 miljoen mensen bij verkeers­ongevallen. Onder jongeren zijn verkeers­ongevallen doodsoorzaak nummer één. Bovendien veroorzaken files, vooral in het verstedelijkte gebied, grote maatschappelijke kosten. Digitalisering en automatisering van het mobiliteits­systeem en de voertuig­en kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het verminderen van deze maatschappelijke uitdagingen.

lees meer over dit programma Smart mobility

• Manufacturing

De internationale automobielindustrie staat voor de taak de CO2-uitstoot de komende jaren verder te verminderen, zowel bij het gebruik van voertuig­en op de weg als bij de productie van deze voertuig­en.

lees meer over dit programma Manufacturing

• Materialen

Nieuwe, natuurlijke, lichtere materialen én een intensiever gebruik van bestaande materialen (zoals hoogwaardig staal en aluminium) - en een slimme verwerking daarvan - zijn de belangrijkste ingrediënten om de gewenste CO2-reductie te bereiken.

lees meer over dit programma Materialen

• Human Capital

De automotive industrie investeert in onderwijs en levenslange ontwikkeling van haar medewerkers. Dit programma is opgesteld in samenwerking met ACE Mobility – Automotive Center of Expertise.

lees meer over dit programma Human Capital

• International Business Development

De Nederlandse automobielindustrie is grotendeels afhankelijk van de export. Van de totale jaaromzet, ongeveer 20 miljard euro, is bijna 90% afkomstig van de export. RAI Automotive Industry NL zet zich in om haar leden internationaal te ondersteunen. Daarbij gaat het om het opbouwen en onderhouden van relaties, het bevorderen van innovatie en handelsrelaties, met speciale aandacht voor Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten.

lees meer over dit programma International Business Development

Alle programma's en onderliggende projecten