Graag nodigen wij u uit voor ons aankomende evenement met als thema “Automotive Perspectief op Toekomstbestendige Weginfrastructuur met betrekking tot Voertuigautomatisering,” dat in samenwerking met Royal HaskoningDHV en CROW georganiseerd wordt. Het evenement zal plaatsvinden op 1 oktober op de Automotive Campus in Helmond.
Achtergrond van het Evenement
Geautomatiseerd verkeer en transport bieden tal van boeiende kansen in het licht van de zich ontwikkelende visie op toekomstige mobiliteit. Deze kansen omvatten het bevorderen van duurzaamheid, het verbeteren van de veiligheid, het aanpakken van het tekort aan personeel in het openbaar vervoer en de logistiek, het inspelen op opkomende trends zoals autodelen, het bevorderen van fietsen en lopen in stedelijke gebieden, het verminderen van stedelijke parkeermogelijkheden en het ontwikkelen van hubs om verschillende vervoerswijzen efficiënt te verbinden.
CROW-KpVV (Gerard van Dijck) en Royal HaskoningDHV (Peter Morsink) hebben een vooruitstrevend whitepaper geschreven getiteld “Toekomstbestendige Weginfrastructuur: Een Verkenning van de Impact van Geautomatiseerd Verkeer en Transport.” Dit document plaatst deze ontwikkelingen in een bredere maatschappelijke visie en schetst wat er nodig kan zijn om deze visie te realiseren. Het whitepaper gaat ook in op de mogelijke toekomst van wegennetwerken die gereserveerd zijn voor geautomatiseerd rijden en strategieën om desinvestering te voorkomen. We willen de perspectieven vanuit de automobielsector, zoals gepresenteerd in dit paper, reflecteren en het visievormingsproces rondom geautomatiseerd rijden verder stimuleren.
Centraal Thema
Het evenement draait om de vraag: Wat hebben automotive stakeholders nodig van de infrastructuur (zowel fysiek als digitaal) om de uitrol van geautomatiseerd rijden te faciliteren en te versnellen?
We zullen dit thema verkennen door middel van de volgende kernvragen:
- Als geautomatiseerd rijden de norm wordt op bepaalde wegennetwerken, hoe moet het wegontwerp en de infrastructuur dan worden aangepast of heringericht?
- Wat zijn de opvattingen van de automotive industrie hierover?
- Wat is er nodig om een allesomvattende visie te ontwikkelen om de introductie van geautomatiseerde voertuigen te begeleiden?
- Wat zijn de juiste stappen op korte termijn, zoals het verhogen van de verkeersveiligheid door meer ondersteuning van rijtaken, wat leidt tot verdere automatisering?
- Het ontwikkelen van nieuwe diensten die autonoom rijden aantrekkelijk maken voor een breder publiek
Programma
13:30 Registratie en Netwerken
14:00 Start van het Programma
- Welkom, Introductie en Overzicht
- Beleidsrichtingen vanuit internationale voorbeelden: Hamburg (grootschalig geautomatiseerd rijden), Oslo (bevorderen van delen en verminderen van parkeren), en RWS (toekomstperspectief op het nationale wegennet)
- Samenvatting van de belangrijkste boodschappen uit het whitepaper: Transitiedenken, leidende principes en een voertuiggerichte visie
14:40 Introductiepitches door vertegenwoordigers van de automotive sector (onder voorbehoud)
- DAF: Nog te bevestigen (Zelfrijdende Vrachtwagens)
- SiemensTASS: Jeroen Ploeg (Kritieke Scenario's voor Testen)
- TomTom: Roland van Venrooij (HD Maps)
- PON: Paul Sauerbier (Personenauto’s)
15:20 Parallelle Groepssessies (Discussie op basis van stellingen uit de pitches)
16:05 Plenaire Bespreking van de Groepsresultaten
16:30 Afsluiting en Vooruitblik
16:30 Netwerkborrel
Gesproken taal: Engels