Inzichten van leiders uit de sector
AutoMEETive ging van start met prominente gastsprekers Frits van Bruggen, voorzitter RAI Vereniging, Ingo Olschewski, Hoofd Strategie & Consulting bij RWTH Aachen en Hendrik-Jan Guitink, Partner bij AIMS International - Nederland. Zij deelden allen hun expertise, inzichten en meningen met betrekking tot de opkomende generatie werknemers die het landschap van het personeelsbestand opnieuw vormgeeft. Guitink onderstreept dat in zijn verhaal: "De nieuwe generatie werknemers is op zoek naar leiderschap met waarden als authenticiteit, connectiviteit en waarheid".
De vragen die de hele dag weerklonken waren: De toekomstige beroepsbevolking, wie zijn zij? Wat verwachten ze van de bedrijfscultuur? Deze vragen werden behandeld door middel van inzichtelijke discussies en presentaties gericht op het blootleggen van de motivaties en ambities van deze dynamische generatie.
Nadruk op duurzaamheid en innovatie
De 'Next Generation' brengt niet alleen een frisse blik mee, ze zijn ook zeer toegewijd aan duurzaamheid en innovatie. Circulaire economie, decarbonisatie en digitalisatie stonden centraal tijdens het evenement. Deelnemers leerden hoe deze nieuwe generatie zich actief inzet voor herbruikbare materialen, minder afval en een groenere automobielsector. Decarbonisatie is een prioriteit voor hen, in lijn met hun nadruk op schone energie en minder CO2-uitstoot. Bovendien omarmen ze enthousiast de digitalisering en maken ze gebruik van technologische vooruitgang voor slimmere en meer verbonden mobiliteitsoplossingen.
Een van de organisaties die zich aansluit bij de 'market to match' is Nexeo Plastics, een wereldwijd georiënteerde distributeur in de wereld van kunststoffen voor onder andere de Automotive industrie. Wij vroegen Twan Castenmiller, Commercieel Manager Benelux, wat hen een aantrekkelijke organisatie maakt voor jong talent. "Bij Nexeo Plastics bieden we een internationale, dynamische en digitaal geavanceerde werkplek met een sterke focus op diversiteit. Onze toewijding aan het koesteren van jong talent via initiatieven zoals het 'rising stars-programma' en het bieden van uitgebreide doorgroeimogelijkheden onderscheidt ons. Als wereldwijde distributeur vinden we het belangrijk om het beste in mensen naar boven te halen en een familiaire sfeer te creëren. Onze digitale infrastructuur maakt flexibele werktijden mogelijk en komt tegemoet aan de voorkeuren van de jongere generatie. In EMEA, met het hoofdkantoor in Barcelona, trekken we getalenteerde mensen aan en stellen we hen in staat te werken, terwijl we duurzaamheid en recycleerbaarheid als belangrijke thema's benadrukken. We geloven dat onze bijdrage aan het verminderen van de CO2-voetafdruk door gewichtsbesparing in kunststoffen, in vergelijking met metaal, aansluit bij onze visie op een groenere toekomst."
Netwerken, exposities en demonstraties
Het evenement bood mogelijkheden om te netwerken, met een kleine beursvloer die contacten tussen professionals uit de industrie en de nieuwe generatie talent vergemakkelijkte. Als bewijs van de symbiotische relatie tussen onderwijs en industrie werden tijdens het evenement presentaties gegeven door de studententeams InMotion en TU/ecomotive van de Technische Universiteit Eindhoven en campusbewoner Summa Automotive. Hun presentaties onderstreepten de innovatieve oplossingen en frisse perspectieven die opkomend talent de autosector brengt. We vroegen Esther Maranus, teammanager van TU/ecomotive, wat volgens haar studenten nog meer kan voorbereiden op de arbeidsmarkt. Ze antwoordde: "Persoonlijk leer ik veel over hoe bedrijven werken door lid te zijn van TU/ecomotive. Ik begrijp echter ook dat dit niet voor alle leerlingen of studenten een optie is. Daarom denk ik dat het interessant zou zijn als er op elk onderwijsniveau, dus MBO, HBO en Universitair geschoold, kortere maar vergelijkbare projecten zouden worden aangeboden. Zo'n project zou een aantal studiepunten waard zijn en gezien worden als onderdeel van de opleiding in plaats van een ver verlengstuk. Zo zou iedereen op een laagdrempelige manier kennis kunnen maken met het bedrijfsleven!"
Ook Y-Drive demonstraties maakten deel uit van het programma. Ze toonden geavanceerde mobiliteitsoplossingen en boden de deelnemers een praktische ervaring met de toekomst van autotechnologie.
Conclusie
De aanwezigen vertrokken met een schat aan kennis over de toekomst van de auto-industrie. Jean-Pierre Heijster, Program Manager Manufacturing & Materials bij RAI Automotive Industry NL, concludeert: "De jaarlijkse AutoMeetive is voor ons een belangrijk contactmoment met onze leden, stakeholder en relaties. Een moment om te netwerken, kennis te delen en innovatie te stimuleren. Ook een moment om terug te kijken op een jaar vol activiteiten, uitdagingen en successen en een vooruitblik te geven op een jaar vol nieuwe uitdagingen. Ook in 2024 verwelkomen we iedereen weer in het Automotive clubhuis op de Automotive Campus in Helmond; het hart van de Nederlandse mobiliteitsindustrie."
Het AutoMEETive 'Next Generation' Winter Event slaagde er niet alleen in om de mysteries van de opkomende beroepsbevolking te ontrafelen, maar ook om de aanwezigen te inspireren om duurzaamheid, innovatie en aanpassingsvermogen te omarmen. Het evenement diende als een belangrijke herinnering dat de toekomst nu is en dat degenen die bereid zijn om verandering te omarmen de weg zullen wijzen naar een nieuw tijdperk van uitmuntendheid in de auto-industrie.