Nieuws

Automobiliteit moet als basisbehoefte voor iedereen toegankelijk blijven

De sectie Personen­auto’s en Lichte bedrijfs­wagens maakt zich grote zorgen over de onzekerheid rondom het fiscale stimuleringsbeleid van elektrische auto’s na 2025. ‘De belangstelling voor elektrische auto’s neemt af, waardoor de transitie naar volledig elektrische mobiliteit in gevaar komt en de milieudoelstellingen dus buiten bereik dreigen te raken’, stelt sectievoorzitter Huub Dubbelman vast in het Jaaroverzicht 2024 van RAI Vereniging.

Automobiliteit moet als basisbehoefte voor iedereen toegankelijk blijven

Ondertussen worstelt het nieuwe kabinet naar zijn zeggen met de uitdaging om een juiste balans te vinden tussen drie vaak conflicterende doelstellingen op het gebied van milieu, betaalbare mobiliteit en het genereren van voldoende overheids­inkomsten. ‘Om een oplossing te bieden aan dat ‘trilemma’ heeft onze sectie het plan ‘Auto­belastingen in Perspectief’ ontwikkeld dat een aantal beleidskeuzes voorstelt die cruciaal zijn om de komende jaren de transitie naar emissievrij rijden te versnellen en tegelijkertijd betaalbare mobiliteit voor alle Nederlanders te waarborgen.’

Evenwichtige lastenverdeling

Want, vervolgt Dubbelman, mobiliteit is een basisbehoefte die voor iedereen toegankelijk moet blijven. ‘Daarom hebben we maatregelen getroffen die ervoor zorgen dat de kosten eerlijk worden verdeeld. Huishoudens met de lagere inkomens worden ontzien, terwijl de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Dit evenwicht is van groot belang om te voorkomen dat de transitie naar een duurzamer wagenpark leidt tot een ongelijkheid in mobiliteits­kansen.’

Consistent stimuleringsbeleid nodig

‘Auto­belastingen in perspectief’ richt zich op het realiseren van een eerlijk, betaalbaar, voorspelbaar en houdbaar systeem van auto­belastingen, vult sectie­manager Sacha Boedijn aan. ‘Een essentieel onderdeel van het plan is ervoor te zorgen dat de Europese klimaatdoelen voor 2030 en 2035 zoveel mogelijk worden gerealiseerd. Dit betekent een voortzetting van fiscale stimulering voor elektrische auto’s. Waar de huidige strategie van de Nederlandse overheid ervan uitgaat dat elektrische auto’s geen verdere ondersteuning nodig hebben, laat onze analyse zien dat consistente stimulering noodzakelijk blijft op weg naar uitstootvrije mobiliteit. Dit omvat onder andere een voortgezette korting op de motorrijtuigen­belasting voor plug-in hybride en volledig elektrische voertuig­en, evenals subsidies voor zowel nieuwe als gebruikte EV’s.’

Voorsprong verbrokkelt

Zowel Dubbelman als Boedijn benadrukken dat Nederland weliswaar graag voor de troepen uit wil lopen, maar dat het in de praktijk lastiger blijkt die voorsprong vast te houden dan op te bouwen. ‘Die zorgvuldig opgebouwde voorsprong die ons land met het verschonen en verduurzamen van het wagenpark heeft opgebouwd, blijkt nu toch af te brokkelen. Juist vanwege die voorsprong heeft met name een aantal Chinese autofabrikanten voor Nederland gekozen om daar hun Europees hoofdkwartier te vestigen. Zij zien de open, transparante en volwassen Nederlandse automarkt als ‘gateway’ naar Europa en verwachten vanuit ons land optimaal te kunnen inspelen op de ontwikkelingen van morgen en overmorgen. Maar nu de subsidies en fiscale voordelen wegvallen en de interesse voor elektrisch rijden afkalft, dreigt Nederland die koppositie te verliezen.’

Bekijk hier het volledige jaaroverzicht.