De Data Act is een hoeksteen van Europa’s digitale transformatie en een essentieel instrument om open en eerlijke toegang tot data te garanderen. De wet stelt mkb-bedrijven en start-ups in staat om te innoveren door de dominantie te verminderen van enkele grote spelers die momenteel de controle hebben over belangrijke industriële en door gebruikers gegenereerde data.
Binnen de automotive sector ziet CLEPA de Data Act als een belangrijke eerste stap richting meer deling en benutting van voertuigdata. Het Guidance Paper van de Europese Commissie heeft extra duidelijkheid geboden over welke data en gerelateerde diensten onder de reikwijdte vallen, en benadrukt daarmee het belang van de Data Act voor het mobiliteitsecosysteem.
Samen met Caruso Dataplace analyseert CLEPA welke datasets – inclusief metadata – beschikbaar zijn, en welke potentiële toepassingen en diensten kunnen ontstaan door verbeterde toegang tot data.
“In heel Europa beschikken bedrijven over het talent en de ideeën om te innoveren,” zegt Benjamin Krieger, secretaris-generaal van CLEPA. “Maar ze kunnen niet volledig doorgroeien omdat de data die ze nodig hebben wordt vastgehouden door databeheerders zoals Big Tech of voertuigfabrikanten. De Data Act helpt om het speelveld gelijker te maken, vooral voor kleine en middelgrote bedrijven en start-ups.”
Deze belangrijke wetgeving:
- stelt bedrijven in staat om industriële en door gebruikers gegenereerde data met derden te delen
- beschermt hen tegen oneerlijke contractuele voorwaarden
- waarborgt eerlijke, redelijke en non-discriminatoire datadeling
Automotive-toeleveranciers hebben behoefte aan stabiliteit en transparantie
Om innovatie te stimuleren en Europa’s concurrentievermogen te behouden, hebben toeleveranciers in de automobielsector een stabiel ondernemingsklimaat nodig voor langetermijninvesteringen. Bedrijven moeten transparantie hebben over beschikbare data per merk en voertuigtype om effectief te kunnen plannen en digitale oplossingen op schaal te kunnen inzetten.
Op dit moment kampt de industrie met onzekerheid: marktomstandigheden zijn moeilijk te voorspellen en toegang tot data – inclusief technische en economische voorwaarden – is afhankelijk van een klein aantal dominante databeheerders, die vaak zelf ook concurrerende datagedreven diensten aanbieden. De Data Act vertegenwoordigt daarom een fundamentele stap naar een helder en betrouwbaar kader, dat bedrijven in staat stelt met vertrouwen te investeren in datatechnologieën en mobiliteitsoplossingen van de volgende generatie.
“Automotive-toeleveranciers – en alle Europese innovators – hebben stimulerende wetgeving en eerlijke toegang tot data nodig,” voegt Benjamin Krieger toe. “Wij roepen de Europese Commissie op om afzwakking van de Data Act te voorkomen en duidelijke richtlijnen te bieden, zodat het gehele mobiliteitsecosysteem zich op een eerlijke manier kan ontwikkelen binnen Europa’s data-economie.”


