CarbonX, een Nederlandse deep-tech startup die batterij-anodematerialen revolutioneert, heeft een uitbreiding aangekondigd van €4 miljoen op haar groeifinancieringsronde van €10 miljoen. Deze uitbreiding wordt mede geleid door nieuwe investeerder Energy Transition Fund Rotterdam, beheerd door InnovationQuarter, en bestaande aandeelhouders Innovation Industries en Borski Fund. Door de enorme marktvraag zal de uitgebreide financiering worden gebruikt om de testcapaciteit voor batterijen te vergroten, grondstoffen en afnamecontracten veilig te stellen en voorbereidingen te treffen voor een grondstofmenginstallatie in de haven van Rotterdam in het kader van de eerste afnameovereenkomsten. CarbonX, opgericht in 2014 als een spin-off van de Technische Universiteit Delft, heeft als missie om duurzame, kostenefficiënte en geopolitiek onafhankelijke batterijtoeleveringsketens op te zetten in Europa en de Verenigde Staten.
Kritieke uitdagingen in de toeleveringsketen aanpakken
Met 95% van het grafiet – een essentieel onderdeel van batterijen – afkomstig uit China, staan wereldwijde batterijfabrikanten voor aanzienlijke geopolitieke en logistieke risico's. Hoewel beleidsinitiatieven zoals de Amerikaanse Inflation Reduction Act (IRA) en de Europese Critical Raw Materials Act (CRMA) gericht zijn op het aanpakken van deze uitdagingen, zijn oplossingen die schaalbaarheid, kostenefficiëntie en prestaties combineren schaars of zelfs niet-bestaand.
CarbonX, opgericht door Rutger Van Raalten en Daniela Sordi, biedt een baanbrekend alternatief: een lokaal geproduceerd koolstof-anodemateriaal dat qua kosten vergelijkbaar is met Chinees grafiet. Het materiaal zorgt voor snel opladen en een langere levensduur van batterijen, terwijl het een lagere CO2-voetafdruk heeft. Momenteel ondergaat het koolstof-anodemateriaal van CarbonX kwalificaties in een vergevorderd stadium bij verschillende top-10 batterijcelproducenten wereldwijd. De eerste afnameovereenkomsten worden medio 2025 verwacht.
Revolutionaire technologie
CarbonX maakt gebruik van een unieke emulsiegrondstoftechnologie om een nieuw koolstof-anodemateriaal te produceren dat gelijkwaardig is aan grafiet. Een van de belangrijkste voordelen van deze technologie is dat het volledige productieproces veel minder energie verbruikt in vergelijking met de productie van synthetisch of natuurlijk grafiet. Dit resulteert in lagere kosten en een kleinere ecologische voetafdruk. Daniela Sordi, CTO van CarbonX, legt uit: “Onze grondstoftechnologie integreert naadloos in bestaande carbon black-fabrieken, wat resulteert in de productie van een nieuw gestructureerd koolstofmateriaal dat functioneert als actief anodemateriaal, zoals grafiet. De unieke 3D-poreuze netwerkstructuur van CarbonX verbetert de overdracht van elektronen en lithium-ionen, terwijl het nog steeds zeer samendrukbaar is om hoge energiedichtheden te bereiken.”
De basis leggen voor lokale productie
De nieuwe financiering zal worden gebruikt om de eerste afnameovereenkomsten uit te voeren en lokale productiecapaciteit veilig te stellen via contractproductie. Daarnaast zal een nieuw ingerichte laboratoriumruimte van 200 m² volledig bemand worden om klantkwalificaties te ondersteunen en de volgende generatie anodematerialen van CarbonX te ontwikkelen. Het bedrijf start ook met de voorbereidingen voor een menginstallatie met hoge capaciteit in de haven van Rotterdam. Parallel hieraan wordt een haalbaarheidsstudie uitgevoerd voor een productielijn van 20.000 ton per jaar in zowel Europa als de VS.
“Een veerkrachtige batterijtoeleveringsketen is cruciaal voor wereldwijde elektrificatie,” zegt mede-oprichter Rutger van Raalten. “Toch zien we onvoldoende alternatieven voor lokaal winnen van kritieke grondstoffen zoals grafiet. Met CarbonX’s unieke grondstoftechnologie bieden we de noodzakelijke schaal, kostenefficiëntie en batterijprestaties om te voldoen aan de groeiende vraag naar een elektrische toekomst.”
“De oprichters van CarbonX hebben een antwoord gevonden op het opkomende Chinese exportverbod op grafiet. Naast het versterken van de onderhandelingspositie van het Westen zullen de marges voor bestaande carbon black-fabrieken aanzienlijk verbeteren. Dankzij de lange geschiedenis in raffinage en bulkverwerking is de haven van Rotterdam uitstekend gepositioneerd om nieuwe duurzame waardeketens op te bouwen voor de winning en verwerking van kritieke grondstoffen voor de energietransitie, terwijl gebruik wordt gemaakt van de bestaande infrastructuur,” vat Jesse In ’t Velt, Investment Manager van het Energy Transition Fund Rotterdam, de impact samen.