Het evenement, dat op 20 en 21 maart in Brussel werd gehouden onder het thema "Digitale en duurzame oplossingen voor een concurrerende aftermarket", bracht meer dan 250 deelnemers samen, waaronder topsprekers van de Europese Commissie en de industrie.
De CLEPA Aftermarket Conference in het kort:
- Marktvooruitzichten: Leiders uit de sector benadrukken de behoefte aan een duidelijker wetgevingskader om innovatie en concurrentievermogen op de aftermarket mogelijk te maken.
- Pleiten voor eerlijke regelgeving: CLEPA roept op tot sectorspecifieke wetgeving en steunt het voornemen van de Commissie om de veilige toegang tot OBD alleen te reguleren als alle voertuiginterfaces worden bestreken.
- Innovatie staat centraal: 10 start-ups presenteren baanbrekende oplossingen voor de aftermarket en bieden veelbelovende vooruitgang op het gebied van duurzaamheid, het aantrekken van talent, klantervaring en meer.
In zijn welkomstwoord verklaarde Benjamin Krieger, secretaris-generaal van CLEPA: "Het bereiken van duurzaamheidsstrategieën is alleen mogelijk met publieke steun voor het ontzien van investeringen in nieuwe technologieën en regels die coherent zijn en consistent in lijn met de beleidsdoelstellingen. Met het oog op de Europese verkiezingen hebben we vijf jaar van ongekende politieke en regelgevende activiteiten achter de rug - nu is het tijd om ons te richten op de implementatie van dit beleid."
De voorzitter van CLEPA, Matthias Zink, herhaalde zijn inzet voor het vormgeven van beleid dat klimaatactie stimuleert en tegelijkertijd een concurrerende EU-industrie ondersteunt: "Het algemene regelgevingskader in Europa moet ambitieus maar flexibel blijven om voortdurende innovatie mogelijk te maken en alle oplossingen hun rol te laten spelen. Dit zal ons helpen om onze doelen sneller en efficiënter te bereiken en tegelijkertijd tegemoet te komen aan de keuzevrijheid van de consument."
Een groep van 10 innovatieve start-ups toonde baanbrekende technologieën op het gebied van elektrificatie, duurzaamheid, big data en AI, die een blik boden op toekomstige diensten in de aftermarket. Het Canadese BL Innovare won 'best pitch' voor de presentatie van hun touchless drive-thru inspectiesysteem, dat duizenden metingen per seconde kan vastleggen en een uitgebreide voertuigcontrole biedt, van documentatie van de uiterlijke vorm van het voertuig tot het meten van de wieluitlijningshoeken.
Op dag 2 van de conferentie ging de eerste sessie over het wetgevingsklimaat en de marktvooruitzichten voor de Europese aftermarket, waarmee de weg werd geëffend voor discussies over trends in de sector en ontwikkelingen op het gebied van regelgeving.
Debbie Capell van S&P Global schetste de belangrijkste trends die van invloed zijn op de Europese aftermarket, waaronder elektrificatie en de opkomst van Chinese elektrische voertuigen. Louise Wohrne, voorzitter van het Forum on Automotive Aftermarket Sustainability (FAAS), benadrukte de inzet van de vereniging om duurzaamheid in de waardeketen van de aftermarket te bevorderen. Mariam Lochoshvili van Next Automotive Aftermarket Generation (NAAG) richtte zich op de vraag hoe het werven en behouden van talent in de auto-industrie kan worden verbeterd. Sebastian Kempf van McKinsey presenteerde een use case die laat zien hoe generatieve AI nieuwe kansen biedt in mobiliteit en de aftermarket, waarbij de complexiteit van de aftermarket wordt benut om op AI gebaseerde oplossingen te ontwikkelen.
In de tweede sessie gaven Marcus Sacré en Thomas Funke van Osborne Clarke een keynote over de relevantie van de reparatie- en onderhoudsinformatie (RMI)-wetgeving en de groepsvrijstellingsverordening motorvoertuigen (MVBER), waarbij ze de uitdagingen op het gebied van handhaving belichtten. Deze presentatie werd gevolgd door een paneldiscussie over hoe gelijke concurrentievoorwaarden voor voertuigreparateurs kunnen worden gehandhaafd. Het panel bestond uit Mark Nicklas, hoofd van de eenheid Mobiliteit bij het directoraat-generaal Interne markt van de Europese Commissie, Laurianne Krid van FIA Regio I, Jeremy Smith van Belron en Jan-Willem van der Linden van CECRA. De discussies gingen vooral over de rol van het wettelijke kader bij het handhaven van de concurrentiepositie van spelers op de aftermarket. Terwijl sectorspecifieke wetgeving over de toegang tot gegevens nog steeds in behandeling is bij de Commissie, benadrukte het panel de onmiddellijke prioriteit van het reguleren van veilige toegang tot de On-board Diagnostics (OBD) en het garanderen van veilige installatie van reserveonderdelen. CLEPA roept op tot sectorspecifieke wetgeving en steunt het voornemen van de Commissie om de veilige toegang tot OBD alleen te reguleren als alle voertuiginterfaces eronder vallen. Er werd een consensus bereikt over de noodzaak van een duidelijk wettelijk kader om de concurrentie en de keuze van de consument te handhaven, waarbij de RMI-wetgeving en de GM naar voren kwamen als essentiële pijlers die in de toekomst nog relevanter zullen worden.
De laatste sessie was gericht op de impact van AI-technologie en elektrificatie op de aftermarket. Stefan van Dalen (Hella), Adnan Cemal (Hella Gutmann) en Bastian Mertens (AHEAD Automotive) introduceerden AI-gestuurde serviceoplossingen voor de aftermarket die zijn ontworpen om technici te helpen bij het navigeren door de complexiteit van verschillende technologieën. Alma Oprasic (Exfluency) toonde een vertaaltool die AI gebruikt voor meertalige technische documentatie en reparatiehandleidingen. Richard Stooß (Authentic Vision) en Alfred Wimmer (Dana) toonden hun aanpak voor slimme klantbetrokkenheid via veilige productauthenticatie. Bas Wintjes (WESP) legde uit hoe data gebruikt kan worden om reparatiewerkplaatsen nog efficiënter en winstgevender te maken en Marlies Doornenbal (Auto Totaal Houten) en Michael Dittmar (Dittmar & Stachowiak) sloten de sessie af door te benadrukken hoe belangrijk het is om te investeren in de mogelijkheid om service en onderhoud voor batterij-elektrische voertuigen aan te bieden.
Frank Schlehuber, CLEPA Senior Consultant for Market Affairs, sloot de 15e editie van de conferentie af met een optimistische noot, door te stellen: "We zijn op de goede weg naar duurzaamheid en technologieën zoals AI zijn cruciaal in het vereenvoudigen van processen voor een groene en digitale transformatie. De focus van de Commissie op het formuleren van een nieuwe verordening voor veilige toegang tot OBD-signalen wijst op vooruitgang, maar de uitdaging blijft om deze algemene oplossing uit te breiden naar alle beschikbare voertuiginterfaces. Ik nodig iedereen uit om te pleiten voor veilige en eerlijke toegang tot voertuiginterfaces, essentieel voor het behoud van een groen en concurrerend, maar ook betaalbaar en consumentvriendelijk mobiliteitsecosysteem in Europa."
De volgende editie van de CLEPA Aftermarket Conference staat gepland voor het voorjaar van 2025.