Van smederij tot wereldspeler
Hub van Doorne begon in 1928 een kleine smederij in het centrum van Eindhoven. Begin jaren dertig, nadat zijn broer Wim zich bij het bedrijf had aangesloten, begon de onderneming met de productie van opleggers en werd de naam veranderd in Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek. In 1949, toen het eerste bedrijfsvoertuig uit de fabriek rolde, werd de naam opnieuw gewijzigd naar Van Doorne’s Automobiel Fabriek.
Vandaag de dag is DAF een hightechbedrijf dat meer dan 90% van zijn productie exporteert naar meer dan 70 landen wereldwijd en ruim 10.000 medewerkers in Europa in dienst heeft.
Een stad op zichzelf
Binnenlopen bij het hoofdkantoor van DAF in Brainport Eindhoven voelt als het betreden van een complete stad. Het terrein beslaat een oppervlakte ter grootte van 100 voetbalvelden en beschikt over ultramoderne productontwikkelings- en productiefaciliteiten, waaronder een gloednieuwe Electric Truck Assembly Plant en het unieke DAF Digital Technology Center. Deze geavanceerde centra benadrukken DAF’s kernfocusgebieden.
‘De wereld verandert razendsnel en wij bewegen voortdurend mee om voorop te blijven lopen,’ zegt Harald Seidel. ‘Voertuigconnectiviteit, waarbij trucks via over-the-air verbindingen continu in contact staan met hun thuisbasis, zal een steeds grotere rol spelen. Hierdoor kunnen transporteurs op elk moment de prestaties van hun wagenpark monitoren. Tegelijkertijd leveren en ontwikkelen we al diverse nieuwe technologieën op weg naar duurzamer wegtransport. Onze nieuwste volledig batterij-elektrische New Generation DAF trucks lopen voorop met een emissievrij rijbereik van maar liefst 500 kilometer.’
‘Wie de chauffeurs heeft, krijgt de opdrachten’
‘Vooroplopen’ geldt niet alleen voor de nieuwste generatie middelzware en zware trucks die DAF in de afgelopen jaren heeft geïntroduceerd. Deze innovaties leverden DAF zelfs tweemaal op rij de prestigieuze titel ‘International Truck of the Year’ op.
‘Wij zijn de eerste truckfabrikant die een volledig nieuw voertuigontwerp heeft ontwikkeld dat voldoet aan de nieuwste EU-massa- en afmetingsregelgeving,’ legt Seidel uit. ‘Door meer vrijheid in voertuiglengte konden we baanbrekende aerodynamica en brandstofefficiëntie realiseren. Dankzij de lagere raamlijn hebben we ook een nieuwe standaard gezet op het gebied van direct zicht en veiligheid, terwijl de cabine nu het ultieme biedt op het gebied van ruimte en comfort voor de chauffeur. En dat is essentieel in een tijd waarin onze klanten kampen met een tekort aan chauffeurs. Wie de chauffeurs heeft, krijgt de transportopdrachten. En wie de beste trucks heeft, krijgt de chauffeurs.’
Elke truck is anders
DAF is uitgegroeid van een bescheiden smederij tot een van Europa’s toonaangevende fabrikanten van bedrijfsvoertuigen en breidt zijn wereldwijde invloed steeds verder uit. Een echt succesverhaal dus. Zijn er nog uitdagingen?
‘Oh ja, absoluut,’ reageert Harald Seidel direct. ‘Wat we als industrie nodig hebben, is consistente regelgeving in heel Europa. Afwijkingen en uitzonderingen per lidstaat maken ontwikkeling complex en verstoren een gelijk speelveld voor alle fabrikanten binnen de EU. Daarnaast moet men begrijpen dat elke truck anders is en specifieke toepassingen heeft. Dit betekent dat er geen universele oplossing is voor een duurzame toekomst. Wat we nodig hebben, is technologieneutraliteit. Laat de industrie en de markt bepalen welke technologie het beste past bij een bepaalde toepassing, in plaats van specifieke technieken voor te schrijven. Bij het verduurzamen van transport laten wij geen enkele optie onbenut en verkennen we alle mogelijke oplossingen: batterij-elektrisch, hybride, brandstofcel-waterstof en de waterstofverbrandingsmotor – alles is binnen ons bereik.’
Tekort aan laadinfrastructuur als grote uitdaging
Seidel voegt toe: ‘Een andere grote uitdaging is het tekort aan elektriciteit en een voldoende robuust elektriciteitsnet. In Europa hebben we ons gecommitteerd aan een CO₂-reductie van 45% voor bedrijfsvoertuigen tegen 2030. Dit betekent dat er dan naar schatting 400.000 emissievrije trucks op de weg zullen zijn, zowel batterij-elektrisch als waterstof aangedreven. Om deze groei in groene energie te ondersteunen, hebben we een laadinfrastructuur nodig met 400.000 depotladers, ongeveer 50.000 publieke laadpunten en 2.500 waterstoftankstations verspreid over Europa. Het is overduidelijk dat we hierin achterlopen en nú actie moeten ondernemen.
Als we niets doen, zullen onze kinderen of hun kinderen zich in 2040 afvragen waarom we niet eerder in beweging zijn gekomen. Maar als we nú de handen ineenslaan als samenleving, zullen ze elkaar met trots vragen: hoe hebben we dit allemaal voor elkaar gekregen? DAF zal met trots hebben bijgedragen, door de beste duurzame trucks en transportoplossingen te leveren. Door ons continu te richten op onze klanten en de hoogste kwaliteit te leveren, ben ik ervan overtuigd dat we een verdere groei en een succesvolle toekomst tegemoet gaan.’
Dit artikel is afkomstig uit het RAI Automotive Industry Magazine over de Nederlandse auto-industrie. Meer lezen? Bekijk het Magazine over de Nederlandse auto-industrie.