Zwolle, Nederland, 8 mei 2025 – Milence, de joint venture van Daimler Truck, de TRATON GROUP en Volvo Group die werkt aan het grootste openbare laadnetwerk voor elektrische vrachtwagens in Europa, kondigt de opening aan van haar tweede laadhub in Nederland. De hub is gevestigd op Business Park Hessenpoort in Zwolle. Deze mijlpaal versterkt niet alleen het netwerk van Milence in Nederland, maar markeert ook de installatie van een Megawatt Charging System (MCS) – het eerste in Nederland dat publiek toegankelijk is.
Strategisch gelegen nabij de snelwegen A28 en A50 biedt de hub in Zwolle directe verbindingen met belangrijke Nederlandse steden zoals Amsterdam, Utrecht en Groningen, evenals met Duitse bestemmingen zoals Münster, Dortmund en het industriële Ruhrgebied. Daarmee vormt de hub een cruciale schakel voor nationaal en grensoverschrijdend transport en draagt het bij aan de versnelling van fossielvrije logistiek in Europa.
“De opening van vandaag onderstreept onze inzet voor het opbouwen van de infrastructuur die nodig is voor een fossielvrije toekomst in Europa,” aldus Anja van Niersen, CEO van Milence. “Met de introductie van het eerste Megawatt Charging System in Nederland versnellen we de adoptie van elektrische vrachtwagens en maken we slimmere en duurzamere logistiek mogelijk.”
Een pionierslocatie: fase één van de hub in Zwolle
De hub in Zwolle is tot nu toe de grootste Milence-locatie in Nederland en dient als voorbeeld voor schaalbare en hoogpresterende laadinfra voor vrachtwagens. Fase één omvat:
4 Combined Charging System (CCS)-laders, goed voor 8 laadplaatsen
1 Megawatt Charging System (MCS), ontwikkeld voor de behoeften van de nieuwste generatie elektrische trucks, met 1 laadplaats
Voorzieningen gericht op de chauffeur, zoals toiletten, douches, een lounge, automaten en wifi.
Toekomstige ontwikkelfases zullen extra laders en een grotere capaciteit toevoegen om te kunnen inspelen op de groeiende vraag. De hub is beveiligd met omheining, een toegangspoort en camerabewaking. Daarnaast zorgen kenmerkende designelementen van Milence – zoals bogen en een overkappingsstructuur – ervoor dat de hub zowel functioneel als visueel onderscheidend is.
MCS is cruciaal voor de opschaling van emissievrij vrachtvervoer in Europa
Het Megawatt Charging System (MCS) is de nieuwste standaard voor hoogvermogenladen, specifiek ontwikkeld om de snelle groei van elektrische vrachtwagens te ondersteunen. Met een laadvermogen tot 3,75 megawatt (3.750 kilowatt) aan gelijkstroom vertegenwoordigt MCS een baanbrekende ontwikkeling voor de sector.
De oplossing van Power Electronics die in Zwolle is geïnstalleerd, is grondig getest en zal naar verwachting elektrische vrachtwagens in staat stellen hun accu’s op te laden in slechts 30 tot 45 minuten. Met een laadcapaciteit tot 1.440 kW (tot 1.500 A, 1.000 V), en speciaal ontworpen voor elektrische trucks, biedt MCS een robuustere aansluiting en een geavanceerd communicatieplatform. Dit resulteert in een betrouwbaardere en efficiëntere laadinfrastructuur, toegespitst op zwaar gebruik in de logistiek.
De eerste elektrische corridors van Europa
Als onderdeel van haar ambitieuze uitbreidingsplan zet Milence zich in voor de uitrol van een robuust netwerk van megawattlaadpunten in heel Europa. Tegen 2027 wil het bedrijf minimaal 284 MCS-laadpunten realiseren op 71 locaties in 10 EU-lidstaten, in lijn met de doelstellingen van de Alternative Fuels Infrastructure Facility (AFIF). De hub in Zwolle maakt deel uit van een van de eerste corridors die Antwerpen met Stockholm verbindt.
Toegankelijke en naadloze laadervaring
De hub in Zwolle biedt een snelle en betrouwbare laadervaring voor alle vrachtwagens, ongeacht het merk. Milence zorgt voor toegankelijkheid en transparantie met een solide betaalsysteem. Dankzij samenwerkingen met toonaangevende e-Mobility Service Providers (eMSP’s) kunnen chauffeurs betalen met verschillende laadpassen. Ook directe betaling via een betaalterminal of met de Milence Card is mogelijk. Het standaardlaadtarief voor zowel CCS als MCS bedraagt €0,399 per kWh (exclusief btw).
“Elektrisch wegtransport is geen toekomstdroom meer — het gebeurt nu. Nu de eerste groene corridors vorm krijgen, wordt de weg naar duurzame logistiek werkelijkheid. Gebruik is nu de sleutel. Om deze transformatie op te schalen, moeten we elektrisch gaan rijden en nodigen we transportbedrijven uit om met ons mee te leren, zich aan te passen en te groeien. De transitie zal niet van de ene op de andere dag plaatsvinden, maar met elke nieuwe hub komen we dichter bij een toekomst waarin wegtransport zowel duurzaam als economisch haalbaar is. De toekomst van Europa hangt ervan af,” aldus Anja van Niersen.