Nieuws

Produceren zonder te zwaar te wegen: een Nederlands-Bretonse missie om het potentieel van lichtgewichtmaterialen te laten zien

Lichtgewichtmaterialen maken de automobielsector duurzamer. Maar hoe kunnen auto's worden gebouwd met koolstofvezel of andere composietmaterialen? Om meer te leren over de Franse aanpak, bezocht een Nederlandse delegatie van RAI Automotive Industry NL verschillende bedrijven in Bretagne, een regio die bekend staat om haar expertise in composieten.

Produceren zonder te zwaar te wegen: een Nederlands-Bretonse missie om het potentieel van lichtgewichtmaterialen te laten zien

De automobiel­industrie ondergaat een belangrijke transitie. Waar eerder vooral gebruik werd gemaakt van materialen zoals staal, worden deze metalen nu steeds vaker vervangen door composietmaterialen, zoals koolstofvezel. Deze zijn zowel licht als uitzonderlijk sterk.
Volgens Freek de Bruijn, programma­manager Design & Materials bij RAI Automotive Industry NL, is het gebruik van deze materialen veel toegankelijker geworden: “Tegenwoordig worden composieten veel breder ingezet dan alleen in luxe auto’s. Denk bijvoorbeeld aan de bussen van Nederlandse fabrikanten zoals Ebusco en VDL.”

Lichtere en duurzamere materialen

De overstap naar lichtere materialen heeft een grote impact, benadrukt De Bruijn. “We kunnen de CO₂-uitstoot in de automobielsector verminderen door verbrandingsmotoren te vervangen door elektrische of waterstofmotoren, maar ook door composieten te gebruiken om auto’s lichter te maken.” Volgens de natuurkundige wetten geldt dat hoe lichter een voertuig is, hoe minder brandstof het verbruikt. Daardoor verlaagt het verminderen van het gewicht van een auto ook de CO₂-voetafdruk.

Hoewel deze lichtheid zorgt voor een groenere mobiliteit, kunnen sommige composieten ook op een meer duurzame manier worden geproduceerd en gerecycled. Dit is de expertise van Axxor, gevestigd in Zwolle, Overijssel. Dit lid van RAI Automotive Industry NL produceert honingraatkarton, een materiaal dat zeer duurzaam is en een lage CO₂-uitstoot heeft.

Dit karton is geschikt voor uiteenlopende sectoren, van de automobiel­industrie tot meubelproductie. Volgens Raoul Hijkoop, senior sales engineer bij Axxor, wordt hun honingraatkarton gebruikt in onverwachte auto-onderdelen: “Denk aan bodems en hoofdpanelen van kofferruimtes, en zelfs het dak van een Ford Bronco.”

Leren van Bretagne

Werken met composietmaterialen “vraagt echter om een andere manier van ontwerpen en produceren,” aldus De Bruijn. Om meer te leren over het Franse composiet-eco­systeem, organiseerde RAI in oktober 2024 een missie naar Bretagne. Dankzij de rijke geschiedenis in het bouwen van racezeilboten, huisvest deze regio enkele ware kampioenen in lichtgewichtmaterialen.

Tijdens de Nederlands-Bretonse bijeenkomsten maakte een delegatie van RAI-lidbedrijven kennis met innovaties uit de Bretonse sector, zoals de robotarmen van Coriolis, koolstofvezel auto-onderdelen van Forvia, en expertise in rubber, elastomeren en recycling van ContiTech, een dochteronderneming van Continental.

De Nederlandse delegatie bezocht ook het Dupuy de Lôme Onderzoeksinstituut, dat nauw samenwerkt met Compositic, een fabrikant van polymeren die haar innovaties ter plaatse test.

Het land van lichtgewichtmaterialen

Bert Keestra van Envalior (Geleen, Limburg/ Emmen, Drenthe), een producent van polymeren en lichtgewichtmaterialen, keerde terug uit Bretagne met een hoofd vol ideeën. “De Bretonse sector brengt autofabrikanten zoals Stellantis samen met wereldwijde toeleveranciers zoals Forvia, die op hun beurt worden ondersteund door technologieën van Coriolis en onderzoeksinstituten zoals ENSTA en Compositic.”

Een opvallende kans voor Keestra was de mogelijkheid om samen te werken met Excelcar, gevestigd in Chartres-de-Bretagne. In hun onderzoekscentrum test Excelcar polymeren en lichtgewichtmaterialen van derden. Dit biedt een geweldige kans voor Envalior, aangezien De Bruijn opmerkt dat er in Nederland nog geen vergelijkbaar centrum bestaat “op deze schaal.”

Wat betreft de sterke punten van de Nederlandse sector zijn Keestra en Hijkoop het volledig eens. “Nederland is sterk in composieten, wat interessant kan zijn voor zowel OEM’s als Franse MKB-bedrijven,” zegt de ingenieur van Envalior. Hijkoop is trots op het feit dat de innovaties van Axxor, die al worden gebruikt in tal van SUV’s, “bewijzen dat duurzame composietoplossingen niet per se duur hoeven te zijn.” Hij is ervan overtuigd dat Axxor “Franse bedrijven kan helpen bij de implementatie van honingraatkarton-oplossingen.”