- Een overheersend gevoel van onzekerheid leidt ertoe dat 64% van de toeleveranciers een negatieve vooruitblik heeft, wat wijst op een aanzienlijke daling van het algehele sentiment in de sector.
- 68% van de toeleveranciers verwacht dat de winsten laag blijven, en ongeveer 38% verwacht break-even te draaien of verlies te lijden in het boekjaar 2024.
- Verminderde vraag en afnemende concurrentiekracht van de EU worden gezien als belangrijke zorgpunten.
- 65% van de toeleveranciers verwacht dat het penetratieniveau van batterij-elektrische voertuigen (BEV) tegen 2030 onder de 50% blijft.
Onzekerheid en druk op winstgevendheid
Hoge niveaus van onzekerheid rondom nieuwe projecten en de vraag naar elektrische voertuigen (EV's) in Europa, gecombineerd met druk van autofabrikanten (OEM's) om kosten te verlagen en zorgen over de concurrentiekracht van de EU, dragen bij aan de verslechtering van het zakelijke sentiment in de sector.
Als gevolg van deze uitdagingen schetsen de winstvooruitzichten een somber beeld. 38% van de toeleveranciers verwacht nu op marginale of negatieve winstniveaus te opereren, vergeleken met 25% aan het begin van het jaar. Slechts 31% verwacht een winstgevendheid van meer dan 5%, wat een daling betekent ten opzichte van eerdere prognoses. De vooruitzichten voor het fiscale jaar 2025 tonen weinig verbetering.
Benjamin Krieger, secretaris-generaal van CLEPA, benadrukt de zorgen van de sector:
"De resultaten van de enquête schetsen een schrijnend beeld van de immense uitdagingen waarmee onze industrie wordt geconfronteerd. Europese toeleveranciers hebben de innovatieve kracht om de transformatie van mobiliteit te leiden, maar de kosten- en concurrentiedruk zorgen in plaats daarvan voor banenverlies en fabriekssluitingen. Om werkgelegenheid te beschermen, concurrentiekracht te vergroten en de groene en digitale transities te versnellen, is een herziening van de regelgeving dringend noodzakelijk."
Belangrijke prioriteiten voor herstel
Toeleveranciers hebben investeringen in elektriciteitsopwekking en laadinfra, evenals de opbouw van een Europese batterij- en halfgeleiderindustrie, geïdentificeerd als cruciale focusgebieden om de concurrentiekracht van Europa te versterken. Ongeveer driekwart van de toeleveranciers noemt deze drie punten als hun topprioriteiten. Daarnaast benadrukt een derde van de toeleveranciers de ontwikkeling van een open-source software-ecosysteem en toegang tot financiering.
Belangrijkste strategische uitdagingen
- Verminderde vraag: 80% van de respondenten noemt dit de meest urgente kwestie.
- Kostenverhogingen doorberekenen: 77% meldt grote problemen om gestegen kosten door te berekenen aan OEM's.
- Leverancierspositie: Als tussenschakel in de keten zijn toeleveranciers de eersten die kostenstijgingen absorberen. Veel contracten met OEM's bevatten geen indexatieclausules, waardoor prijsaanpassingen onderhandeld moeten worden.
Daarnaast noemt 58% van de toeleveranciers toenemende geopolitieke instabiliteit als grote zorg. 29% wijst op faillissementen van kleinere Tier 2-toeleveranciers en bedrijven die zich terugtrekken uit de automotive sector. Dit is een sterke stijging ten opzichte van vorig jaar, toen slechts 16% dit als een belangrijk probleem zag.
Zorgen over wereldwijde concurrentiekracht
De concurrentiekracht van Europa is een groeiende zorg. 70% van de toeleveranciers ziet dit nu als een groot probleem, tegenover 43% een jaar geleden. Daarnaast maakt 55% zich zorgen dat andere regio’s, met name Noord-Amerika en Azië, Europa inhalen op het gebied van technologie-implementatie. Hoewel 38% van de toeleveranciers Europa blijft prioriteren voor toekomstige investeringen, groeit de interesse in Noord-Amerika (25%) en Azië (22%) vanwege sterkere groeiperspectieven.
Transitie naar elektrische voertuigen
Minder dan 50% van de toeleveranciers verwacht groei in de verkoop van batterij-elektrische voertuigen (BEV) in de komende 12 maanden. Vooral de vooruitzichten voor voertuigen in het middensegment blijven onzeker.
65% van de toeleveranciers verwacht dat BEV’s tegen 2030 minder dan 50% van de autoverkopen zullen uitmaken. Een opvallende 81% van de toeleveranciers noemt prijsstelling als zeer relevant om de afnemende vraag naar BEV's te verklaren.
De zorgen over elektriciteitsprijzen zijn opvallend gedaald; 29% noemt dit als reden voor de stagnerende EV-acceptatie, vergeleken met 51% vorig jaar. Laadinfrastructuur blijft echter een groot knelpunt, volgens 57% van de respondenten, hoewel dit een verbetering is ten opzichte van de 77% van vorig jaar.