Nieuws

Strategische Dialoog: Technologische diversiteit is de enige langetermijnoplossing

Automotive toeleveranciers dringen met spoed aan op aanpassingen in regelgeving en een langetermijnstrategie om de industriële concurrentiekracht te waarborgen, investeringen aan te trekken en werkgelegenheid veilig te stellen. Om Europa's leiderschap in duurzame mobiliteit te behouden, benadrukken zij de noodzaak van een technologie-neutrale aanpak. Hoewel elektrificatie centraal staat, is een diverse mix van oplossingen—waaronder plug-in hybrides, range extenders, waterstof en duurzame brandstoffen—essentieel om de transitie aan te vullen en de automotive-industrie veerkrachtig en toekomst­bestendig te maken.

Strategische Dialoog: Technologische diversiteit is de enige langetermijnoplossing

De Europese vereniging van automotive toeleveranciers verwelkomt het initiatief van de voorzitter van de Europese Commissie om de Strategische Dialoog over de toekomst van de automotive-industrie te organiseren en de aankondiging van het komende Actieplan. Deze dialoog is een cruciale stap om de belangrijkste uitdagingen voor de sector op korte termijn aan te pakken. CLEPA benadrukt de noodzaak van concrete actiepunten na deze dialoog en een duidelijke langetermijnvisie om zekerheid te bieden aan bedrijven.

“Leveranciers kondigden in 2024 een verlies van 54.000 banen aan—meer dan tijdens de pandemie. Dit is geen dreiging in de verte meer; de impact is reëel en vindt nu plaats. Automotive toeleveranciers hebben dringend actie nodig,” zegt Matthias Zink, voorzitter van CLEPA. “Wij roepen op tot een herkalibratie van de regelgeving, met specifieke aandacht voor een multi-technologische aanpak. Een oplossing voor de kortetermijndruk van de 2025-doelstelling is belangrijk, maar moet deel uitmaken van een breder pakket met het oog op de lange termijn: een technologie-open kader tot 2035 en daarna. Kortetermijnoplossingen zijn niet voldoende. We hebben een langetermijnstrategie nodig die industriële concurrentiekracht, investeringen en werkgelegenheid veiligstelt.”

Hij vervolgt: “De EU is begonnen met het bouwen van het huis vanaf het dak. Klimaatbeleid moet zich richten op energiebronnen en de vermindering van fossiele brandstoffen, in plaats van specifieke technologieën of eindproducten voor te schrijven. Met 2035 snel naderend, loopt Europa het risico achterop te raken als het geen bredere technologische brug naar elektrificatie omarmt—waaronder plug-in hybrides, range extenders, waterstof en duurzame brandstoffen.”

CLEPA waardeert de inspanningen van de Europese Commissie om de dialoog te bevorderen en een kader te creëren voor de toekomst van de industrie. Echter, de discussies binnen de Strategische Dialoog moeten leiden tot concrete maatregelen die klimaatdoelen afstemmen op industriële realiteiten. CLEPA en haar leden zijn toegewijd om met de Europese Commissie samen te werken en pleiten voor de volgende prioriteiten om de concurrentiekracht van de sector te behouden:

  • Verbreding van de CO2-regelgeving en integratie van meerdere technologie-opties: Zorg voor een technologie-open aanpak door plug-in hybrides, range extenders, waterstof en duurzame brandstoffen naast elektrificatie te integreren.
  • Beleidsafstemming met industriële concurrentiekracht: Harmoniseer regelgeving in een coherent kader dat transformatie mogelijk maakt en de bureaucratische last voor bedrijven, met name MKB’ers, vermindert.
  • Betaalbare en koolstofarme elektriciteit en toegang tot kritieke grondstoffen waarborgen: Versterk de energie-infrastructuur en toeleveringsketens om concurrerende elektriciteitsprijzen en betrouwbare toegang tot essentiële materialen te garanderen, ter ondersteuning van Europa’s industriële en klimaatdoelen.
  • Risico’s van groene en digitale investeringen beperken: Breid publieke financiering uit ter ondersteuning van de industrialisatie van schone technologieën en behoud Europa’s leiderschap in duurzame mobiliteit.
  • Uitbreiding van infrastructuur en arbeids­marktgereedheid: Versnel investeringen in laadnetwerken, waterstofinfrastructuur, digitale infrastructuur en vaardighedenontwikkeling om een succesvolle transitie te realiseren.
  • Veilige R&D-financiering binnen KP10 waarborgen: Behoud Horizon Europe-niveau financiering voor pre-concurrentieel en gezamenlijk onderzoek om Europa’s innovatieleiderschap te ondersteunen.
  • Eerlijke concurrentie en een goed functionerende markt voor digitalisering garanderen: Creëer een regelgevend kader dat eerlijke toegang tot voertuig­data bevordert, innovatie stimuleert en nieuwe markt­kansen biedt.
  • Versterking van de EU-concurrentiekracht in de wereldhandel: Positioneer Europa als productiebasis en investeringshub om de langetermijnconcurrentiepositie van de automotive toeleverings­industrie te waarborgen.