Nieuws

Verkeers­veiligheidscoalitie: actie nodig van kabinet om meer levens te redden

  • secties:Alle secties
  • soort inhoud:Nieuwsbericht
  • datumPublished on
  • contactpersoon

In 2023 raakten 7400 mensen ernstig gewond bij een verkeers­ongeval. Dat blijkt uit de Staat van de Verkeers­veiligheid van Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeers­veiligheid SWOV. Eerder dit jaar meldde CBS dat 684 mensen overleden aan de gevolgen van een verkeers­ongeval. Het aantal verkeers­slachtoffers is al jaren zorgwekkend hoog. Het aantal zwaargewonden laat een stijgende trend zien en het aantal doden daalt niet. De Verkeers­veiligheidscoalitie waarschuwt het kabinet dat het uitblijven van concrete maatregelen ter voorkoming van verkeers­slachtoffers, zorgt dat de ambitie van 0 verkeers­slachtoffers in 2050 steeds verder uit zicht raakt. Daarom roept de Verkeers­veiligheidscoalitie op om alsnog structureel te investeren in maatregelen om de trend te keren. Zonder maatregelen zet het kabinet de veiligheid van alle weggebruikers op het spel. Dit is onacceptabel, stelt de Verkeers­veiligheidscoalitie. Het ondernemen van actie is niet langer een keuze, maar een noodzaak.

Verkeersveiligheidscoalitie: actie nodig van kabinet om meer levens te redden

Mensen die in het verkeer ernstig gewond raken ondervinden vaak levenslang gevolgen van het ongeval. Verkeers­ongevallen zorgen voor onnoemelijk menselijk leed en kosten de maatschappij jaarlijks 33 miljard euro. Dit maakt duidelijk dat het kabinet nu in actie moet komen om levens te redden en niet meer de andere kant kan opkijken. Er moet meer geïnvesteerd worden in veiligere fietsinfrastructuur, handhaving en wetenschappelijk onderzoek, om te komen tot effectieve oplossingen. Alleen door structurele actie kunnen we toekomstig leed beperken en zorgen voor veiligere wegen voor iedereen.

Uitzonderlijke jaren

In 2023 raakten 7400 mensen ernstig gewond in het Nederlandse verkeer: 900 minder dan in 2022. Maar 2022 was een uitzonderlijk jaar, met veel verkeers­slachtoffers, schrijft ook SWOV in haar nieuwsbericht bij De Staat. ‘Ook 2020 en 2021 waren uitzonderlijk, met juist mínder slachtoffers, waarschijnlijk onder invloed van de coronacrisis (minder verkeer). Maar als we 2023 vergelijken met de jaren vóór de coronacrisis, dan zien we dat het aantal slachtoffers stijgt, zowel bij de verkeers­doden als bij de ernstig verkeers­gewonden.’

Veilige fietsinfrastructuur

Een belangrijk aandachtspunt voor verkeers­veiligheid is investeren in veilige fietsinfrastructuur. Vrijliggende en bredere fietspaden en het verwijderen van obstakels, kunnen bijdragen aan een afname van het aantal slachtoffers onder fietsers. Fietsers zijn kwetsbaar in het dagelijkse verkeer. Vooral onder oudere fietsers gebeuren veel ongelukken. De meeste dodelijke slachtoffers vallen bij fietsongevallen door aanrijding met een motor­voertuig. Zonder veilige infrastructuur blijven kwetsbare groepen, zoals kinderen en ouderen, onnodig risico lopen.

Meer inzet op handhaving

Daarnaast moet meer ingezet worden op handhaving. Wanneer de kans om gecontroleerd of beboet te worden groter is, leidt dit aantoonbaar tot veiliger rijgedrag. Technologie kan daarbij een helpende hand zijn, denk aan trajectcontroles of camera’s die gebruik van de mobiele telefoon tijdens het autorijden detecteren.

Onderzoek nodig voor effectieve maatregelen

Inzicht in de oorzaken van verkeers­ongevallen en de omstandigheden die daarbij een rol spelen vormt de basis voor het bepalen van een passende aanpak. Kennis uit wetenschappelijk onderzoek draagt op die manier bij aan veiliger wegverkeer en uiteindelijk minder verkeers­slachtoffers. De Verkeers­veiligheidscoalitie benadrukt daarom het belang van investeren in onderzoek naar verkeers­veiligheid. De data-analyse door SWOV levert waardevolle inzichten, maar zonder verdere investeringen in deze onderzoeken, kunnen we niet inspelen op nieuwe uitdagingen, zoals de opkomst van elektrische voertuig­en.

De Verkeers­veiligheidscoalitie

De Verkeers­veiligheidscoalitie is een samenwerkingsverband van enkele tientallen maatschappelijke organisaties, private partijen en kennisinstellingen die zich inzetten voor betere verkeers­veiligheid. De Verkeers­veiligheidscoalitie roept het kabinet op om verkeers­veiligheid bovenaan de politieke agenda te plaatsen en niet langer weg te kijken van deze ernstige problematiek. Alleen met directe actie kunnen we levens redden en onze samenleving veiliger maken.