Cords-VTS

Ontwikkeling van veilige voertuig­automatisering

Met de toenemende adoptie van rijhulpsystemen in weg­voertuig­en maken krachtige sensor- en verwerkingsoplossingen verdere automatisering van zowel weg- als off-road voertuig­en mogelijk. In deze groeiende omgeving spelen mkb-bedrijven een belangrijke rol en moet het onderwijs inspelen op deze trend. Een van de uitdagingen is hoe we kunnen zorgen voor veilig gedrag van ge­automatiseerde voertuig­technologie in interactie met mensen en andere kwetsbare weggebruikers (VRU's).

Testscenario’s met mensen in real-life situaties

Studenten en onderzoekers van de HAN hebben een eerste prototype robotplatform ontwikkeld – de HANpod – om ge­automatiseerde voertuig­technologie te testen in dynamische verkeers­scenario’s waarin VRU’s betrokken zijn. Dit robotplatform kan complexe manoeuvres uitvoeren terwijl het dummy’s van typische VRU’s, zoals voetgangers en fietsers, vervoert. Een of meerdere van deze robots kunnen worden ingezet om te testen of ge­automatiseerde voertuig­en VRU’s kunnen detecteren in realistische verkeers­scenario’s en veilig gedrag kunnen vertonen tijdens interacties met VRU’s, zowel op openbare wegen als in afgesloten gebieden.

Test met een overstekende voetganger-dummy in het SafeCLAI-project.

Flexibel en betaalbaar alternatief

Commercieel beschikbare VRU-robotplatforms voldoen weliswaar aan standaarden, maar zijn vaak inflexibel wat betreft VRU-dummyontwerp en te duur voor mkb-bedrijven, onderwijs en onderzoek.

Open testoplossing gebaseerd op robots en dummy’s

Het CORDS-VTS-consortium heeft als doel een open, geïntegreerde oplossing te creëren voor het fysiek emuleren van verkeers­scenario’s met VRU’s. Bij de analyse van gewenste toepassingen en scenario’s zullen de consortiumpartners prioritaire eisen vaststellen (bijv. prestaties van het robotplatform, typen dummy’s en hun gedrag, gewenste softwarefunctionaliteiten, etc.). Meerdere robots en dummy’s zullen worden ontworpen, ontwikkeld, praktisch geïntegreerd en gedemonstreerd in een multi-VRU-scenario. Het doel is een flexibele, uitbreidbare oplossing te creëren en deze open source te publiceren.

De hardware (robotplatform en dummy’s) wordt gepubliceerd als goed gedocumenteerde doe-het-zelf-projecten (DIY).
De bijbehorende software wordt als open-sourceproject gepubliceerd op GitLab. De beoogde systeemarchitectuur is als volgt:


Met de CORDS-VTS-oplossing kunnen mkb-bedrijven, onderzoekers en opleiders voertuig­automatiseringstechnologie testen tegen een betaalbare prijs en met de benodigde flexibiliteit, wat hogere innovatie­percentages mogelijk maakt.

Het CORDS-VTS-consortium bestaat uit de volgende leden: