Uitdaging
Safety Concept for Low-speed AV Implementations
Ons land heeft een zeer dicht en uitdagend transport- en mobiliteitssysteem. Nationale onderzoeksagenda's en routekaarten van verschillende sectoren, zoals HTSM, Logistiek en Agri&food, promoten voertuigautomatisering als een middel om de transportveiligheid en -efficiëntie te verhogen.
Bedrijven die voertuigautomatisering ontwikkelen en toepassen, moeten voldoen aan toepassings- c.q. sectorspecifieke normen en wetgeving. Een belangrijk aspect is de veiligheid van het geautomatiseerde voertuig binnen zijn operationele ontwerpdomein, die moet worden aangetoond door fabrikanten en beoordeeld door autoriteiten. De verschillende normen en procedures vertonen veel overeenkomsten, maar leiden ook tot aanzienlijke verschillen in toepassingservaring en beschikbare veiligheidsgerelateerde oplossingen. Bijvoorbeeld: Industriële AGV's (Automatisch Geleide Voertuigen) bestaan al vele jaren, terwijl autonome wegvoertuigen slechts in beperkte testomgevingen en pilots te vinden zijn. Bedrijven worden geconfronteerd met een toenemende behoefte om meerdere toepassingsomgevingen te dekken, zoals gebieden met beperkte toegang en openbare wegen, wat leidt tot complexe technische keuzes en parallelle certificerings-en homologatieprocedures.
SafeCLAI pakt deze uitdaging aan door een concept te ontwikkelen voor een generieke veiligheidslaag in de besturing van autonome voertuigen die kan worden hergebruikt in verschillende toepassingen en sectoren. Het herbruikbare concept verkort de ontwikkelingstijd en maakt efficiëntere beoordelingsprocedures mogelijk. SafeCLAI richt zich in eerste instantie op toepassingen met lage snelheden omdat deze het meest gewenst en technisch het best haalbaar zijn. Desalniettemin zullen aspecten met een hogere snelheid worden overwogen om toekomstige uitbreiding mogelijk te maken.
Herbruikbare veiligheidslaag
Het veiligheidsconcept
Het SafeCLAI veiligheidsconcept bestaat uit de toevoeging van een aparte veiligheidslaag tussen de functionele besturingslaag en het laagste besturingsniveau van het voertuig. Op dit laagste niveau wordt een veilige ‘x-by-wire’ besturing verondersteld die commando’s voor sturen, accelereren en decelereren uitvoert. Tijdens normaal bedrijf worden de commando’s van de functionele laag uitgevoerd. De SafeCLAI veiligheidslaag bewaakt van het gedrag van het functionele gedrag op veiligheid en grijpt in als het voertuig onveilig gedrag vertoont. Dit ingrijpen kan bestaat uit het uitvoeren van een ‘minimal risk maneuver’. In de meest eenvoudige vorm is dit een noodstop.
Uniek kenmerk
Open source
In principe is het de ontwikkeling van zo’n concept niet nieuw. Wat SafeCLAI uniek maakt het feit dat een aantal partijen met relevante kennis en ervaring samenwerken aan een use case die geen bedrijfsgeheime bevat, waardoor het gevolgde proces (conform standaarden als ISO26262 en ISO21448) inclusief de bijbehorende documenten gepubliceerd zullen worden. Het in SafeCLAI ontwikkelde prototype van het veiligheidsconcept wordt eerst virtueel geverifieerd en gevalideerd door middel van een scenariogebaseerde simulatie omgeving. Vervolgens wordt het prototype praktisch geïntegreerd en gedemonstreerd in een scenario met een overstekende voetganger. De documentatie en de broncode van het project zijn gepubliceerd op Gitlab:
RAAK
Funding
SafeCLAI project is a RAAK-mkb project, funded by SIA (www.regieorgaan-sia.nl).