
Regeneratief remmen
Impact
Wist u dat zware bedrijfswagens verantwoordelijk zijn voor meer dan 6% van de totale uitstoot van broeikasgassen in Europa? Om Europa’s de ambitieuze doelstelling van Net Zero in 2050 te halen, moet zware bedrijfswagens dit decennium de CO2-voetafdruk met 45% verminderen en tegen 2040 zelfs met maar liefst 90% - grotendeels door elektrisch te gaan rijden. Echter, de groei van elektrisch vrachtvervoer verloopt trager dan verwacht. Naar verwachting is slechts 10% van het Europese truckpark in 2030 elektrisch, en in 2040 slechts 50%. yDrive is er om dit gat te dichten. Door het onbenutte potentieel van trailers te benutten, zijn we vastbesloten om de ambitieuze groene transportagenda van Europa werkelijkheid te laten worden.
Een recente simulatiestudie uitgevoerd door het prestigieuze Nederlandse onderzoeksinstituut TNO heeft het opmerkelijke potentieel van onze technologie aangetoond. Een drie-assige trailer uitgerust met onze elektrische aandrijflijn kan tot wel 40% brandstof besparen tijdens stads- en regionale distributie. Meer dan 30% van het drie miljoen tellende Europese trailerpark komt in aanmerking voor onze revolutionaire technologie. Stelt u zich eens voor welke positieve impact we kunnen maken als alle in aanmerking komende trailers zouden worden uitgerust met yDrive - ongeveer 2% van de totale CO2-uitstoot van Europa zou kunnen worden bespaard - en dat terwijl tegelijkertijd de totale kosten van het gebruik van elk voertuig worden verlaagd!
Bouwstenen
We begrijpen dat one-size-does-not-fit-all. Daarom is onze technologie gebouwd op een modulaire architectuur met gestandaardiseerde bouwstenen, waardoor veelzijdig maatwerk mogelijk is.
Het systeem bestaat uit een hoog-koppel e-as, een krachtig batterijpakket en een slimme besturing. Samen vormen deze bouwstenen een krachtige en efficiënte hybride oplossing die is afgestemd op de specifieke behoeften van onze klanten.
De spieren
Onze e-as is een meesterwerk dat bewezen concepten combineert uit de truck- en trailerindustrie, gebruikmakend van hun bestaande schaalvoordelen. De dwarsgeplaatste en geïntegreerde e-motor blijft binnen de perifere van de luchtvering, waardoor naadloze integratie in het trailerchassis mogelijk is. Hier zijn enkele van de uitzonderlijke kenmerken:
- Geschikt voor industriestandaard remmen en luchtvering, zodat de overige trailerassen standaard kunnen blijven.
- Permanente magneet-synchroonmotor (PMSM) met een piekvermogen van 250 kW, waardoor remenergie maximaal wordt teruggewonnen.
- Eén enkele e-motor dient zowel voor remregeneratie als voor aandrijfondersteuning, waardoor de efficiëntie wordt geoptimaliseerd.
- Heavy-duty differentieel met twee aandrijfassen levert een indrukwekkend koppel van 15.000 Nm aan de wielen, waardoor de truck maximale ondersteuning krijgt bij het accelereren.
Het hart
Energieopslag is een essentieel onderdeel van het yDrive systeem. Ons compacte Renewable Energy Storage System (RESS) bevat het batterijpakket, de vermogenselektronica en het koelsysteem, allemaal perfect op elkaar ontworpen. Wij gebruiken een geavanceerde LTO (Lithium Titanate Oxide) batterijchemie van Toshiba, die ongeëvenaarde prestaties garandeert:
- Ultrasnel laden en ontladen: Onze LTO-batterijen kunnen gemakkelijk laad- en ontlaadsnelheden bereiken van meer dan 10C, veel sneller dan andere lithium-ion chemieën die veelal maximaal 2C halen. Dit stelt ons in staat om herhaaldelijk de meeste remenergie te oogsten in de kortst mogelijke tijd.
- Ongeëvenaarde levensduur: Met meer dan 20.000 cycli, overtreft onze LTO batterij de levensduur van de trailer en bied potentieel hergebruik in een tweede leven. Andere lithium-ion-chemieën gaan meestal tot 3.000 cycli mee.
- Breed temperatuurbereik: Met een indrukwekkend bedrijfstemperatuurbereik van -35°C tot 55°C maken onze LTO batterijen complexe koel- en verwarmingssystemen overbodig.
- Veiligheid voorop: LTO batterijen zijn niet-ontvlambaar en geven geen rook af bij beschadiging, waardoor een hoog niveau van veiligheid wordt gegarandeerd.
- Minder zeldzame metalen: Door geen nikkel, mangaan en kobalt te gebruiken, verminderen onze batterijen de afhankelijkheid van zeldzame metalen.
Door gebruik te maken van de kracht van LTO-technologie is ons relatief kleine batterijpakket van 30 kWh meer dan voldoende voor stads- en regionale distributie. Voor toepassingen met minder rembeurten bieden we een optionele onboard lader aan, waarmee uw "mild hybrid" verandert in een volwaardige "plug-in hybrid" voor maximaal gemak.
Het brein
De besturingseenheid dient als het brein van het yDrive systeem en is beschikbaar in drie versies om aan de specifieke behoeften van onze klanten te voldoen:
- Basis versie: Deze versie werkt agnostisch van de truck en gebruikt zijn eigen set voertuigsensoren om positie, snelheid, versnelling, kracht en rotatie te meten. Een slim algoritme bepaalt de rem- en tractiestrategie, verrijkt met data van het elektronische remsysteem (EBS) van de trailer via het gestandaardiseerde ISO-11992-2 communicatieprotocol.
- Voorspellende versie: De voorspellende versie kijkt letterlijk naar de weg voor zich en maakt gebruik van extra vision sensoren en over-the-air (OTA) verkeers-, weer- en kaartgegevens om de rem- en tractiestrategie te verfijnen voor een verbeterde efficiëntie.
- Geavanceerde versie: Via een eigen verbinding tussen truck en trailer maakt de geavanceerde versie tweerichtingscommunicatie mogelijk, en daardoor zogenaamde rem en tractie blending. Deze geavanceerde integratie tilt de efficiëntie van yDrive naar nieuwe hoogten en maakt de weg vrij voor ongeëvenaarde prestaties. Door nauw samen te werken met truckfabrikanten en industrie partners werken we aan een gestandaardiseerd communicatieprotocol.
Partners
Bij Econogy geloven we in de kracht van samenwerking. We leiden een consortium van zes gerenommeerde organisaties die een elektrische aandrijflijn voor trailers willen ontwikkelen, bouwen en demonstreren. Samen met TNO, RAI Vereniging, THT New Cool, V-tron en DLS-Drive Line Systems, leiden we de weg naar een duurzame toekomst in het wegtransport.
Ons innovatieve yDrive systeem wordt medegefinancierd door de provincie Flevoland en de DKTI-Transport regeling van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
