Standpunt
1. Duurzaamheid
- Het Europese klimaatbeleid is leidend
- Internationale samenwerkingsprogramma’s voor innovatie moeten van structurelere aard worden
- Vereenvoudig het landschap van innovatieregelingen
- Het proces voor aanvraag IPCEI status moet eenvoudiger
- Nederland moet actief het innovatie-ecosysteem voor accu’s versterken via R&D instrumentarium en een duidelijke publiek-private strategie
- De tank- en laadinfrastructuur in Nederland moet worden versterkt
- Er moet een overzichtelijk subsidiesysteem voor zero-emissie en zeer zuinige voertuigen gecreëerd worden
- Invoering van een gebalanceerd, technologieneutraal klimaatbeleid is essentieel om de milieudoelstellingen te bereiken
- De inzet van waterstof als alternatieve zero-emissie technologie verdient een actiever overheidsbeleid
- De introductie van de zonneauto versnellen via een subsidieregeling
- Emissiearme, hernieuwbare brandstoffen moeten worden gestimuleerd
- Actief innovatiebeleid voor lichtgewicht materialen draagt bij aan de klimaatdoelstelling
Standpunt
2. Betaalbaarheid
- Er moet een overzichtelijk subsidiesysteem voor zero-emissie en zeer zuinige voertuigen gecreëerd worden
- Huidige fiscale regelgeving vormt een belemmering voor nieuwe mobiliteitsconcepten als Mobility as a Service
- Zonder technisch personeel staat heel Nederland stil (en ook de verduurzaming)
Standpunt
3. Verkeersveiligheid
- ADS en wetgeving voor kunstmatige intelligentie dat veiligheid en privacybescherming biedt zonder innovatie een halt toe te roepen
- Verbetering van de verkeersveiligheid vergt een geïntegreerd beleid
Download hieronder een uitgebreide standpuntennotitie.
Relevante downloads
Standpuntennotitie RAINL
DownloadStandpuntennotitie RAINLbestand type: pdfbestand grootte:184 kb