Langere en Zwaardere Voertuigen (LZV)

Langere en Zwaardere Voertuig­en (LZV)

LZV´s zijn vracht­autocombinaties die langer en/of zwaarder zijn dan de wettelijke eisen in Nederland normaal gesproken toestaan (18,75 m lengte en 50 ton totaalgewicht). In verband met de voordelen worden ze ook wel Ecocombi’s genoemd.

Ervaringsfase

Na een zogenoemde ervaringsfase worden LZV’s sinds 1 januari 2013 structureel toegestaan, maar wel nog steeds via een ontheffingsverlening.

Het gebruik van LZV’s is geregeld in de Beleidsregel keuring en ontheffingsverlening LZV’s van de RDW.

Technische eisen

In de Beleidsregel keuring en ontheffingsverlening LZV’s zijn ook de technische eisen voor de LZV’s opgenomen.

Een aantal eisen is:

• gesloten zij­afscherming
  • maximaal 2 draaipunten
  • aslastmeter
  • markeringsbord met ‘LET OP! EXTRA LANG’ of 'EXTRA LONG'

Eisen bestuurder

Aan de bestuurder van een LZV worden extra eisen gesteld. Naast een rijbewijs CE en een getuigschrift vakbekwaamheid moet de bestuurder beschikken over een geldig CCV-certificaat ‘Rijvaardigheidstoets langere en/of zwaardere voertuig­en’. Bovendien moet hij tenminste 5 jaar in het bezit is van een geldig rijbewijs CE en mag de rijbevoegdheid de afgelopen 3 jaar niet zijn ingetrokken wegens een overtreding of misdrijf.

EU

Maten en gewichten in het internationale verkeer worden geregeld in Richtlijn 96/53. De EU staat (nog) geen LZV’s toe in het internationale verkeer; landen mogen op nationale basis proeven houden. Wel mogen lidstaten in overleg grensoverschrijdend LZV verkeer toestaan. In een Benelux-beschikking hebben de Nederlandse en Belgische overheden vastgelegd dat zij grensoverschrijdend LZV verkeer toestaan. Op dit moment worden de (voertuig)eisen uitgewerkt.

Onderzoeksrapporten

In februari 2011 zijn twee onderzoeksrapporten verschenen over het gebruik van LZV's: Monitoring Verkeers­veiligheid en LZV’s in de praktijk: Bedrijfs­economische, logistieke en maatschappelijke effecten.

Beide rapporten schetsen een positief beeld:

• besparingen ten aanzien van kosten, kilometers en CO2-uitstoot
  • geen knelpunten bij de doorstroming en verkeers­veiligheid
  • en natuurlijk een wens om grensoverschrijdend vervoer met LZV's toe te gaan staan
  • RDW - LZV’s algemeen
  • EMS (European Modular System) Informal Platform Group - een informatie­ve site waar onder andere de twee bovengenoemde Nederlandse rapporten uit februari 2011 over de effecten van de LZV te vinden zijn.