Super Eco Combi

Om de doelen van het klimaatakkoord van Parijs te halen, zal Nederland drastische maatregelen moeten nemen. In 2011 wordt in totaal 169 Mton Co2 uitgestoten (bron CBS). Ongeveer 20% hiervan komt voor rekening van transport. Zwaar vrachtvervoer (vracht­wagens en trekkers) is verantwoordelijk voor ongeveer 6,2 MTon Co2 uitstoot in 2011. Dat is 3,7% van de totale nationale uitstoot. De CO2-uitstoot van deze categorie zal in 2021 ongeveer 25% hoger zijn dan in 1990, de referentiedatum van het Akkoord van Parijs. Dit betekent dat het zware vrachtvervoer de CO2-uitstoot de komende jaren met 45% moet verminderen.

De vraag is hoe dit kan worden bereikt. De aandacht gaat dan logischerwijs uit naar gemotoriseerde transport­voertuig­en (trekkers en motor­voertuig­en). Steeds strengere emissienormen voor dieselmotoren (Euro 1 t/m 6) en elektrificatie van vracht­wagens zijn ontwikkelingen die dit moeten bewerkstelligen.

Als trailerbranche willen we met dit rapport aandacht vragen voor de mogelijkheden van energiebesparing op trailers in het algemeen en trailers in het bijzonder. We richten ons op de mogelijkheden van energiebesparing in relatie tot de vervoersprestatie (tonkm). Naast bestaande, belangrijke besparingsmogelijkheden zoals de juiste bandenspanning, rijgedrag en aerodynamica, zou er snel winst geboekt kunnen worden als langere en zwaardere combinaties op de Europese wegen worden toegelaten. Immers: breder en hoger is moeilijk, dus langer ook.

De LZV is een eerste stap naar een lagere CO2-uitstoot per tonkilometer. Toch zien we dat het succes van de LZV in Nederland uitblijft. Van 2009 tot 2019 zijn er ongeveer 2.100 vergunningen afgegeven voor LZV's. Vergeleken met het trekker-opleggerpark van 80.100 in dat jaar is dit slechts 3%. Vergeleken met het totale wagenpark in Nederland is dit minder dan 1,5%. In Bijlage 1 geven we een toelichting op de oorzaak van de lage implementatiegraad en de bronvermelding.

De volgende stap is het combineren van 2 trailers achter 1 trekker: De Super Eco Combi. Praktijktesten in het buitenland (Zweden, Finland, Denemarken, Spanje) tonen aan dat dit 20% tot 30% brandstof(uitstoot) kan besparen. Andere voordelen staan in onderstaande figuur en spreken voor zich. In Nederland is de eerste SEC ter goedkeuring voorgelegd aan de RDW. Helaas werd deze combinatie afgekeurd. Vanuit het oogpunt van trailerbouw zien wij voldoende technische mogelijkheden, zodat de SEC perfect past in de Nederlandse en Europese infrastructuur en een belangrijke bijdrage levert aan de milieudoelstellingen.

Daarom hebben we het initiatief genomen om voorstellen te ontwikkelen voor de meest geschikte SEC-configuratie met als doel maximale brandstof-/emissiebesparing. We maken zoveel mogelijk gebruik van bestaande technologieën, zodat voertuig­en op korte termijn geëvalueerd kunnen worden.

We bieden niet alleen technische oplossingen, maar beoordelen ook de huidige wettelijke voorschriften, zowel nationaal als Europees. Omdat de huidige regelgeving niet gebaseerd is op de uitdagingen van de toekomst, doen we voorstellen die de wetgever in staat stellen de juiste beslissingen te nemen.

Wij zijn ervan overtuigd dat een sterke samenwerking tussen de truck- en trailerbranche, de Rijksdienst voor het Wegverkeer en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan leiden tot de beste technische oplossingen. Wij stellen ons hiervoor beschikbaar.

Relevante downloads