Ook houdt men zich bezig met de productie van allerlei soorten vrachtwagencarrosserieën, dikwijls gemaakt op individuele specificaties van klanten. Tevens zijn de leveranciers van componenten voor deze industrie en de leveranciers van laad- en losmiddelen (laadkleppen, autolaadkranen) aangesloten. Kortom: alles op en achter de vrachtwagen.
Het merendeel van de bedrijven in de sector van carrosserie- en trailerbouw valt in de categorie kleine tot middelgrote bedrijven.
De gunstige economische ontwikkelingen in het begin van de 21e eeuw in Nederland en de rest van Europa hebben er voor gezorgd dat de Nederlandse transportsector goede resultaten kon boeken. Als gevolg daarvan ging het ook goed met de bedrijven die als toeleverancier van deze sector fungeren, zoals de leveranciers van componenten, de producenten en importeurs van laad- en lossystemen, de carrosseriebouwers en de producenten van aanhangwagens en opleggers. 2008 was voor veel sectoren één van de beste jaren ooit, maar aan het eind van dat jaar kwam aan deze trend een abrupt einde: de financiële crisis raakt de klanten (veelal vervoerders) hard en daarmee viel een groot deel van de markt weg.
Export
De Nederlandse markt is een markt van beperkte omvang en de meerderheid van de bedrijven is dan ook actief op het terrein van de export.
Duitsland is van oudsher een belangrijke exportmarkt voor de leden van speciale voertuigen, maar de Oost-Europese markt is zeer sterk in opkomst. Dat wil zeggen: voor het intreden van de financiële crisis in 2008 toen ook een groot deel van de export wegviel. Belangrijk exportland Duitsland liet als eerste duidelijke tekenen van herstel zien en houdt deze lijn ook vast.
Kenmerken van de Nederlandse carrosserie- en trailerbouw
De Nederlandse industrie staat in het buitenland bekend om haar hoogwaardige kwaliteit, en de Nederlandse ondernemers zijn hier dan ook trots op. Zij maken gebruik van de nieuwste technologie en zijn in staat allerhande oplossingen te verzinnen voor de meest uiteenlopende vormen van gespecialiseerd vervoer. Voor vrijwel ieder transportprobleem kunnen de bedrijven een oplossing vinden. Hierdoor wordt hoogwaardig vervoer van producten mogelijk.
Aangezien de meeste bedrijven zich tegelijkertijd gaan specialiseren op een beperkt aantal terreinen wil men door samenwerking met andere gespecialiseerde bedrijven invulling gaan geven aan deze vraag naar een totaalproduct.