‘Wij zijn er dankzij een intensief lobbytraject in geslaagd dat de CO2-reductiedoelstellingen op een realistisch en voor onze achterban aanvaardbaar niveau kwamen te liggen’, zegt sectievoorzitter Steven Heersma. Deze realistische aanpak was volgens hem essentieel, omdat de wetgeving fabrikanten als enige schakel verantwoordelijk houdt voor het behalen van de doelen, met zeer hoge boetes als gevolg. ‘Een afwijking van slechts 1 procent van het CO2-doel kan resulteren in een boete van 120 miljoen euro voor een truckfabrikant. Met de meer realistische benadering is het CO2-reductiedoel naar zeroemissie meer duidelijk voor de industrie.’
CO2-targets opleggers/aanhangers
Sectiemanager Tom van Steijn wijst erop dat de lobby van de sectie eveneens invloed heeft gehad op de normering van CO2-targets voor opleggers en aanhangers. ‘Hoewel opleggers geen CO2 uitstoten, was er een voorstel om een reductie van 15 procent te realiseren. Uit simulaties met de door de EU ontwikkelde en voorgeschreven softwaretool ‘VECTO Trailer’, bleek echter dat dit onhaalbaar was. Dankzij intensief overleg tussen de Europese koepel CLCCR en de Nederlandse overheid zijn de targets die uiteindelijk tot stand zijn gekomen nog steeds ambitieus, maar in de praktijk haalbaar.’ Heersma noemt het teleurstellend dat de huidige wet en regelgeving nog geen rekening houdt met de innovatieve oplossingen die de branche biedt. ‘Om de CO2-doelstellingen te halen, zou bijvoorbeeld de toepassing van eassen of generator assen op trailers een interessante bijdrage kunnen leveren. Europese wetgeving staat dit soort assen echter nog niet toe. Samen met de CLCCR zijn we druk bezig met lobbyen om het toestaan van dit soort assen mogelijk te maken.’
Marktontwikkelingen
Van Steijn stelt vast dat, mede vanwege het inconsistente overheidsbeleid, in bepaalde voertuigsegmenten sprake was van ernstige marktverstoringen. Zo anticipeerden veel ondernemingen in het verslagjaar op de afschaffing van de BPM-vrijstelling op bestelwagens. Een ontwikkeling die volgens hem ook gold voor voertuigen die gebruik maken van zeroemissie zones, zoals huisvuilwagens, kolkenzuigers, autolaadkranen, etc. Dit betekende dat het aantal registraties van lichte bedrijfswagens tot 3,5 ton een plus liet zien van meer dan 40 procent. ‘Die verkoopwinst zal in 2025 onvermijdelijk worden omgezet in een sterk marktverlies, terwijl bovendien de vraag naar gebruikte bestelwagens uit het buitenland naar verwachting flink zal toenemen.’ Als gevolg van zwalkend overheidsbeleid daalde het aantal registraties van zware bedrijfswagens vanaf 3,5 ton met zo’n 5 procent. De trailermarkt moest 21 procent inleveren. Een teruggang die Van Steijn toeschrijft aan prijsverhogingen, langer doorrijden met de bestaande vloot en het meer laten uitvoeren van reparaties in plaats van vervangen. De lichte aanhangwagenmarkt bleef met een lichte plus van 1 procent stabiel.
ZE-zones
De door het nieuwe kabinet aangezwengelde discussie over de invoeringsdatum van zeroemissiezones zorgde eind 2024 voor veel onzekerheid bij ondernemers. In een door de Kamer aangenomen motie wordt de regering verzocht om met een plan te komen om voor een landelijk gestandaardiseerde uitzondering van zeroemissiezones voor ondernemers tot 2029. Heersma beklemtoont dat RAI Vereniging er stelselmatig op heeft gewezen dat het belangrijk is dat het kabinet het beleid op het gebied van zero emissiezones doorzet. ‘Op basis van dat beleid hebben veel ondernemers immers al investeringen gedaan en plannen gemaakt Bovendien zijn de voorbereidingen voor de zeroemissiezones tien jaar geleden al begonnen. Natuurlijk zien ook wij nog wel wat knelpunten, maar het kan niet zo zijn dat twee maanden voor de ingangsdatum de invoering wellicht wordt vertraagd. Ook andere stakeholders hebben deze boodschap meerdere keren onder de aandacht gebracht van de Kamerleden.’ Van Steijn voegt hieraan toe dat er met veel branche en belangenverenigingen de afgelopen jaren hard is gewerkt aan de huidige regelingen. ‘We hebben nogmaals een duidelijk signaal afgegeven dat uitstel niet wenselijk is en getuigt van onbehoorlijk bestuur. Daarbij geven we ook aan dat we gezamenlijk wel bereid zijn om mee te denken over verbeteringen en vereenvoudigingen.’
RDW-keuringsstations
De nieuwe regelgeving voor zeroemissiezones en de afschaffing van de BPMvrijstelling voor bestelwagens per 1 januari 2025 heeft geleid tot een flink hogere vraag naar voertuigkeuringen bij RDWkeuringsstations. Met als risico dat veel vracht en bestelwagens in 2024 niet tijdig gekeurd en tenaamgesteld zouden kunnen worden. Daar komt bij, licht Van Steijn toe, dat veel carrosseriebouwers moeite hadden om al die hogere aantallen bestelde voertuigen op tijd af te leveren. ‘Gelukkig heeft de RDW dit in een vroeg stadium herkend en heeft, samen met ons naar oplossingen gezocht. Dit heeft geresulteerd in huisaanhuiskeuringen – ook op zaterdag – en meer capaciteit op de keuringsstations.’
Digitaal keurmerksysteem
RAI CarrosserieNL kent tal van keurmerken, zoals die voor laadkleppen, personenliften, autolaadkranen en kippers en werkt voortdurend aan het verbeteren van de kwaliteit van deze keurmerken. Een daarvan is het vernieuwen van het digitale keuringssysteem, waardoor het beter werkt op smartphones en tablets. Ook kunnen er foto’s aan het keurings rapport worden toegevoegd en is het mogelijk om tijdens het invoeren van een keuring gegevens van vorige keuringen in te zien. Daarnaast is er een optie om automatische meldingen naar klanten te sturen wanneer er weer een volgende keuring moet plaatsvinden.
Beurzen/tentoonstellingen
In september was RAI CarrosserieNL prominent aanwezig op de IAA Transportation in Hannover, ’s werelds grootste vakbeurs voor mobiliteit, logistiek en transport. De sectie presenteerde zich op de IAA met tien leden op twee gezamenlijke Holland Paviljoens. Deze samenwerking benadrukt niet alleen de kracht van Nederlandse bedrijven in de sector, maar ook hun innovatieve oplossingen. De collectieve stand van RAI Vereniging dient ook als platform voor samenwerking en netwerken. Er werden diverse workshops gehouden, waarbij experts uit de industrie en beleidsmakers samenkomen om de toekomst van mobiliteit te bespreken. Tevens was het Paviljoen ‘the place tot be’ voor de traditionele Holland Borrel voor leden en stakeholders. Een dertigtal andere RAI leden waren op de IAA met hun eigen stand aanwezig.
De Auto Aanpassers Nederland (AAN) vormen een apart onderdeel van de sectie RAI CarrosserieNL. Zij zijn dé specialisten in het aanpassen van voertuigen voor mensen met een lichamelijke beperking. In april gaven zij met een collectieve AANstand acte de présence tijdens de Veine dagen (voorheen de Support beurs) in de Utrechtse Jaarbeurs. Naast de collectieve stand was er op het buitenterrein een AAN occasionplein met de mogelijkheid om zelf met aangepaste voertuigen te rijden.
Inspirerende ledendag
Op 23 oktober waren 90 leden getuige van een inspirerende ledendag. Onderdeel van de ledendag was een bezoek aan Nooteboom in Wijchen waar een indrukwekkende demonstratie werd gegeven van de technische mogelijkheden van een 10assige dieplader. Verder werden in het Technoforum een aantal interessante presentaties gegeven over onder andere een mogelijke wissel van CAOtafel en op welke manier kan worden ingespeeld op toekomstige ontwikkelingen in de carrosserie en trailerbouw. In de ledenvergadering kwam een bestuurswissel aan de orde. Ter afsluiting hield filosoof en cabaretier Paul Smit op humoristische wijze een betoog over de werking van het menselijk brein.
Handvatten voor de toekomst
Om de sector handvatten voor de toekomst aan te kunnen reiken heeft de sectie het rapport ‘Strategische keuzes Carrosserie en Trailerbouw’ laten opstellen. Dit onderzoek formuleert een aantal conclusies, biedt oplossingsrichtingen met bijbehorende acties, stelt strategische doelen en vertaalt die vervolgens door naar individuele keuzes/acties op bedrijfsniveau.
Het onderzoek geeft duidelijk aan dat onze sector uiterst conjunctuurgevoelig is, zegt Heersma. ‘Internationale concurrentie en technologische ontwikkelingen hebben een grote impact op de bedrijfsvoering. Ook komt naar voren dat de krapte op de arbeidsmarkt zal aanhouden en dat Europese en Nederlandse wet en regelgeving onze branche direct raakt. Het rapport geeft tevens een aantal algemene aanbevelingen (strategische doelen), waarvan de relevantie uiteraard per bedrijf zal verschillen, zoals: optimaliseer partnerships en vergroot de inkoopkracht; focus op activiteiten die waarde toevoegen; zoek samenwerking in de keten en bouw sterke relaties op; ken (de wensen van) de veranderende klant; bewaak de kosten en zoek voortdurend naar efficiency mogelijkheden. Met het rapport hopen wij onze achterban praktische bouwstenen aan te kunnen bieden voor een toekomstbestendige bedrijfsvoering. Leden die bij het uitwerken van de strategische keuzes die voor hun van toepassing zijn hulp of advies nodig hebben, kunnen bij ons terecht voor ondersteuning.’
Bekijk hier wat RAI CarrosserieNL afgelopen jaar gedaan heeft.
Bekijk hier het volledige jaaroverzicht.