Nieuws

Jeroen de Liefde in nieuwe rol als Sectie­manager Zware Bedrijfs­wagens bij RAI Vereniging

Per 1 mei 2025 start Jeroen de Liefde als Sectie Manager Zware Bedrijfs­wagens, naast zijn functie als interim beleids­adviseur Duurzaamheid & Techniek. De rol van sectie­manager is een logische aanvulling op zijn taken, waarin hij zich richt op actuele en toekomstgerichte thema’s binnen de truckbranche. Denk aan de transitie naar zero-emissie en de een toekomst­bestendige laad- en tankinfrastructuur voor Heavy Duty (zwaar verkeer), het volgen en benutten van de vracht­wagenheffing, en het versterken van de stem van onze leden in de beleidsvorming. Lees meer over zijn achtergrond en waar hij zich de komende tijd op gaat richten.

Jeroen de Liefde in nieuwe rol als Sectiemanager Zware Bedrijfswagens bij RAI Vereniging

Brede ervaring in mobiliteit en verduurzaming

Voordat Jeroen bij RAI Vereniging aan de slag ging, werkte hij van 2006 tot 2017 in diverse After Sales functies binnen de mobiliteits­sector. Als Formule­manager After Sales richtte hij zich op kwaliteitsborging binnen merkgebonden schadeherstelnetwerken en het positioneren van erkend schadeherstel binnen de belangen van fabrikanten, importeurs en dealers. Deze ervaring in het balanceren van uiteenlopende belangen – ook richting verzekeraars, leasemaatschappijen en universele schadeherstelketens – komt nu goed van pas. Daarvoor deed Jeroen ruime marketingervaring op in de DIY-markt bij verschillende bedrijven. Sinds 2017 is hij zelfstandig adviseur Duurzame Mobiliteit en ondersteunt hij organisaties in hun ambities van duurzame en gedeelde mobiliteit. Hij werkte onder meer voor de grootste consumentenvereniging van Nederland en een van de snelst groeiende OV-bedrijven.

Focusthema’s binnen de truckbranche

Als sectie­manager Zware Bedrijfs­wagens gaat Jeroen zich richten op de belangenbehartiging van de leden bij grote en actuele ontwikkelingen binnen de truckbranche. "De sector staat onder druk door de transitie naar zero-emissie. Waar het aanbod van voertuig­fabrikanten steeds verder op orde komt, blijft de vraag vanuit de markt nog achter doordat de randvoorwaarden nog niet op orde zijn.", concludeert Jeroen. Hij zet zich in voor de aanleg van laad- en tankinfrastructuur voor Heavy Duty, niet alleen op eigen depots maar ook langs de snelwegen. Daarbij volgt hij nauwlettend of het groeipad van deze infrastructuur aansluit bij de toenemende behoefte aan elektrisch laden en waterstoftanken.

Vracht­wagenheffing, cybersecurity en emissiebeleid

Een ander belangrijk aandachtspunt is de implementatie van de Vracht­wagenheffing, die in 2026 van start gaat. “Ik houd de impact op de truckmarkt nauwlettend in de gaten,” zegt Jeroen. “Het is belangrijk dat de opbrengsten – de zogenoemde terugsluisgelden – ook echt terechtkomen bij de verduurzaming van de logistieke sector. Denk bijvoorbeeld aan subsidieregelingen als AanZET en SWiM.” Ook de thema’s data en cybersecurity krijgen nadrukkelijk aandacht, evenals de invoering van zero-emissiezones en de beleidsdoorontwikkeling voor de periode na 2030.

Blijvende inzet voor Lichte Elektrische Voertuig­en

In zijn rol als Beleids­adviseur Duurzaamheid & Techniek blijft Jeroen zich daarnaast inzetten voor het segment Lichte Elektrische Voertuig­en (LEV). Deze snelgroeiende en diverse categorie vraagt om scherpere focus. Zo worden de ontwikkelingen op het gebied van wetgeving en verkeers­veiligheid nauwgezet gevolgd en werkt hij aan het versterken van de belangenbehartiging van bestaande én nieuwe leden binnen dit opkomende segment.