"Een snelle verbetering van de laad- en tankinfrastructuur is van vitaal belang om het wegvervoer koolstofarm te maken", zegt Eric-Mark Huitema, algemeen directeur van ACEA. "We hebben een snelle goedkeuring van deze belangrijke verordening nodig om het juiste signaal naar de markten te sturen."
De Europese Commissie heeft vorig jaar haar voorstel voor AFIR ingediend als onderdeel van het 'Fit for 55'-klimaatpakket. Dit stelt verplichte doelen voor oplaadpunten en waterstoftankstations in alle 27 EU-lidstaten.
Geen garantie
Als onderdeel van een 'algemene oriëntatie' handhaafde de Europese Raad de infrastructuurdoelstellingen van de Commissie voor zowel lichte als zware bedrijfsvoertuigen. Helaas zijn deze ambitieniveaus echter verre van voldoende om een substantiële marktintroductie van emissievrije voertuigen te ondersteunen.
Huitema: "Het standpunt van de Raad over AFIR biedt simpelweg geen garantie voor de minimale infrastructuur die autofabrikanten nodig zullen hebben om hun CO2-doelstellingen te halen."
Infaseringsdoelen trucks
Beleidsmakers moeten zich er volgens hem eveneens van bewust zijn dat het stellen van infaseringsdoelen voor vrachtwagens bepalend zal zijn voor de CO2-reductie die in dit segment mogelijk zal zijn.
ACEA zegt het eveneens te betreuren dat de Raad verschillende flexibiliteiten heeft ingevoerd. Deze afwijkingen zijn gebaseerd op parameters zoals doorvoervolumes op de wegen en ‘sociaaleconomische kosten-batenanalyses’.
Fragmentarische situatie
Er is al een zeer ongelijke spreiding van de infrastructuur over de EU: zo'n 70 procent van alle oplaadpunten is gecentraliseerd in vier EU-landen. "Lidstaten toestaan om verschillende regels voor de uitrol van infrastructuur toe te passen, zou deze fragmentarische situatie verergeren", waarschuwt Huitema. "Dit moet koste wat kost worden vermeden, omdat het consumenten zou ontmoedigen om over te stappen op alternatieve aandrijflijnen en reizen over de grens zou belemmeren."
ACEA roept nu de lidstaten, het Europees Parlement en de Commissie op om meer ambitie in AFIR te steken om ervoor te zorgen dat dit voorstel in lijn is met de klimaatdoelstellingen van de EU.