Nieuws

ACEA: infrastructuurregulering vraagt om meer ambitie en minder flexibiliteit

ACEA verwelkomt het feit dat de EU-lidstaten vorige week hun standpunt hebben ingenomen over de Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR), maar vindt het ambitieniveau te laag. Verder vindt ACEA het onwenselijk dat de Europese Raad binnen de AFIR-Regulation lidstaten te veel flexibiliteit toestaat bij het toepassen van de verschillende regels voor de uitrol van laadinfra.

ACEA: infrastructuurregulering vraagt om meer ambitie en minder flexibiliteit

"Een snelle verbetering van de laad- en tankinfrastructuur is van vitaal belang om het wegvervoer koolstofarm te maken", zegt Eric-Mark Huitema, algemeen directeur van ACEA. "We hebben een snelle goedkeuring van deze belangrijke verordening nodig om het juiste signaal naar de markten te sturen."

De Europese Commissie heeft vorig jaar haar voorstel voor AFIR ingediend als onderdeel van het 'Fit for 55'-klimaatpakket. Dit stelt verplichte doelen voor oplaadpunten en waterstoftankstations in alle 27 EU-lidstaten.

Geen garantie

Als onderdeel van een 'algemene oriëntatie' handhaafde de Europese Raad de infrastructuurdoelstellingen van de Commissie voor zowel lichte als zware bedrijfs­voertuig­en. Helaas zijn deze ambitieniveaus echter verre van voldoende om een ​​substantiële marktintroductie van emissievrije voertuig­en te ondersteunen.

Huitema: "Het standpunt van de Raad over AFIR biedt simpelweg geen garantie voor de minimale infrastructuur die autofabrikanten nodig zullen hebben om hun CO2-doelstellingen te halen."

Infaseringsdoelen trucks

Beleidsmakers moeten zich er volgens hem eveneens van bewust zijn dat het stellen van infaseringsdoelen voor vracht­wagens bepalend zal zijn voor de CO2-reductie die in dit segment mogelijk zal zijn.

ACEA zegt het eveneens te betreuren dat de Raad verschillende flexibiliteiten heeft ingevoerd. Deze afwijkingen zijn gebaseerd op parameters zoals doorvoervolumes op de wegen en ‘sociaaleconomische kosten-batenanalyses’.

Fragmentarische situatie

Er is al een zeer ongelijke spreiding van de infrastructuur over de EU: zo'n 70 procent van alle oplaadpunten is gecentraliseerd in vier EU-landen. "Lidstaten toestaan ​​om verschillende regels voor de uitrol van infrastructuur toe te passen, zou deze fragmentarische situatie verergeren", waarschuwt Huitema. "Dit moet koste wat kost worden vermeden, omdat het consumenten zou ontmoedigen om over te stappen op alternatieve aandrijflijnen en reizen over de grens zou belemmeren."

ACEA roept nu de lidstaten, het Europees Parlement en de Commissie op om meer ambitie in AFIR te steken om ervoor te zorgen dat dit voorstel in lijn is met de klimaatdoelstellingen van de EU.