“Europese autofabrikanten investeren al tientallen jaren in de Verenigde Staten. Ze creëren banen, stimuleren economische groei in lokale gemeenschappen en genereren enorme belastinginkomsten voor de Amerikaanse overheid,” aldus Sigrid de Vries, directeur-generaal van ACEA. “Wij roepen president Trump op om niet alleen het negatieve effect van de tarieven op wereldwijde autofabrikanten, maar ook op de Amerikaanse maakindustrie in overweging te nemen.”
Gevolgen Amerikaanse handelsbalans
De tarieven zullen niet alleen gevolgen hebben voor de import naar de VS – een straf die waarschijnlijk door Amerikaanse consumenten zal worden gedragen – maar maatregelen op het gebied van auto-onderdelen zullen ook fabrikanten treffen die auto’s in de VS produceren voor exportmarkten. Europese fabrikanten exporteren 50% tot 60% van de voertuigen die zij in de VS produceren, en leveren daarmee een substantiële positieve bijdrage aan de Amerikaanse handelsbalans.
De EU en de VS moeten de dialoog aangaan om onmiddellijk een oplossing te vinden, teneinde tarieven en de schadelijke gevolgen van een handelsoorlog te voorkomen.
Over ACEA
De Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA) vertegenwoordigt de 16 grootste autofabrikanten van Europa, waaronder producenten van personenauto’s, bestelwagens, vrachtwagens en bussen: BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group, JLR, Mercedes-Benz, Nissan, Renault Group, Stellantis, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group en Volvo Group.
Over de Europese auto-industrie
- 13,2 miljoen Europeanen werken in de automotive sector
- 10,3% van alle banen in de maakindustrie in de EU
- €383,7 miljard aan belastinginkomsten voor Europese overheden
- €106,7 miljard handelsoverschot voor de Europese Unie
- Meer dan 7,5% van het EU-bbp wordt gegenereerd door de auto-industrie
- €72,8 miljard aan R&D-uitgaven per jaar, 33% van het totale EU-bedrag