De APK voor Euro V en Euro VI dieselpersonenauto’s en bestelbussen wordt per 1 juli 2022 uitgebreid met een controle op de aanwezigheid van een goed werkend roetfilter. Hiervoor worden APK-keuringsstations uitgerust met een deeltjesteller (fijnstofmeter). Deze controle moet erop toezien dat het verbod op het verwijderen van roetfilters voor dit type dieselauto’s en dieselbestelwagens wordt nageleefd en ervoor zorgen dat niet goed werkende filters vervangen of gerepareerd worden. RAI Vereniging is voorstander van de deeltjestest, omdat hiermee effectief toezicht wordt gehouden op de milieuregels en de ontwikkeling van een gezond mobiliteitssysteem wordt gestimuleerd. Een schoon rijdend wagenpark is immers cruciaal voor de gezondheid van mens en omgeving. In totaal gaat het om circa 1.5 miljoen Euro V en Euro VI diesel bestelwagens en personenauto’s.
Te weinig beschikbaarheid
Door wereldwijde toeleveringsproblemen van onderdelen aan fabrikanten van deeltjestellers is er nog onvoldoende meetapparatuur geproduceerd en aan de markt uitgeleverd. Volgens de RDW, toezichthouder op APK-keuringsstations, zijn er hierdoor per 1 juli te weinig keuringsstations die de nieuwe APK-keuring kunnen uitvoeren. RAI Vereniging vindt dat dit de keuzevrijheid van automobilisten en ondernemers belemmert en APK-stations die nog niet over de apparatuur beschikken, benadeelt. Op verzoek van de betrokken APK-partijen (verenigd binnen het SO-APK overleg) heeft de staatssecretaris daarom de invoering van de deeltjestest op 1 juli a.s. uitgesteld naar 1 januari 2023.