Tachtig procent van de racepakken die Damen Motorkleding verkoopt is op dit moment voorzien van een airbag. Ook bij toerrijders neemt dit een hoge vlucht. Alewijn zegt te verwachten dat het airbagpak binnen tien jaar gemeengoed zal zijn.
Over de hele linie is motorkleding volgens hem nauwelijks nog te vergelijken met wat er een paar decennia geleden op de markt was. ‘De consument heeft nu een enorme keuze uit een modische collectie met hippe kleurstellingen. Dankzij tal van innovatieve technische snufjes is de (veiligheids)lat steeds hoger komen te liggen. Protectiedelen op schouders, ellebogen, rug, heupen en knieën werden soepeler, prettiger en comfortabeler en bieden tegelijkertijd meer veiligheid. Meer souplesse en een hogere mate van protectie lopen als het ware synchroon. Tegelijkertijd zijn er voldoende alternatieven voor motorrijders die de voorkeur geven aan een meer ‘casual look’. Voor die categorie zijn er vlotte jeans en bijbehorend schoeisel met protectie.’
Bewegingssensoren en gyroscoop
Ook de introductie van motorpakken met airbags en sensoren die meten of iemand gaat vallen beteken voor de veiligheid een gigantische stap voorwaarts, vervolgt hij. ‘Er is wat dat betreft in een periode van tien jaar veel veranderd. In 2012 werd de eerste generatie van het airbagpak geïntroduceerd. Die was nog met een koord verbonden aan de motorfiets en werd via een palletje geactiveerd zodra de berijder viel. Het werkte allemaal trager, was daardoor minder effectief en de berijder moest voorzichtig afstappen om te voorkomen dat de airbag zich onverhoopt zou ontvouwen.’
De huidige volledig autonome airbagpakken, die in de Tech-Air Alpinestars pakken van Damen Motorkleding zijn geïntegreerd, werken met drie bewegingssensoren en een gyroscoop. Alewijn: ‘Het systeem detecteert voortdurend de versnelling en vertraging van de machine. Zodra de verhoudingen op basis van een ingesteld algoritme abnormaal zijn, wordt de airbag binnen enkele milliseconden geactiveerd. Bovendien biedt een elektronische airbag een factor 18 meer demping dan een conventionele rugprotector.’
Draagplicht beschermende motorkleding
Al die technische innovaties en de verbeterde beschermende kleding hebben er toe bijgedragen dat motorrijden de laatste jaren per saldo een stuk veiliger is geworden. Dat de overheid op basis van een soort geconditioneerde reflex de neiging heeft telkens met een beschuldigende vinger naar de motorfiets te blijven wijzen om daarmee het imago van risicovolle vervoersmodaliteit te benadrukken, vindt Alewijn dan ook niet geheel terecht en bovendien inconsequent. Want waarom bestaan er wel eisen voor het op de markt brengen beschermende motorkleding, maar kent Nederland geen verplichting om die te dragen?, vraagt hij zich af. ‘In België is dat bijvoorbeeld wel het geval. Daar zijn motorrijders verplicht om schoenen te dragen die de enkels bedekken en kleding die armen en benen bedekken.’
Motorkleding moet sinds 2020 voldoen aan de EN 17092 norm, aangeduid met A (lichtste variant); level AA en AAA. Het zou goed zijn, en ik verwacht eerlijk gezegd dat dit op enig moment gaat gebeuren, als de overheid en/of de (zorg)verzekeraars de komende jaren het dragen van beschermende motorkleding verplicht gaan stellen.’