Henckens, die in 2016 op het gebied van grondstoffen promoveerde, vraagt zich af of de elektrische auto niet een te groot beslag gaat leggen op de mondiale grondstoffenvoorraad. Zeker als het aantal auto’s in de wereld nog gaat verviervoudigen. Dat is namelijk wat er volgens hem gebeurt als tien miljard aardbewoners even welvarend worden als de gemiddelde EU-burger in 2023.
Grondstoffenprobleem
Tegelijkertijd zal in dat eerlijke scenario ook het aantal moderne goed geïsoleerde huizen, elektronische apparaten, wasmachines, vaatwassers, airconditioners, vliegtuigen, windturbines, zonnepanelen en noem maar op, navenant toenemen en bijdragen aan de groeiende vraag naar grondstoffen.
Met het boek wil hij de lezer duidelijk maken dat de omschakeling van fossiel naar elektrisch rijden weliswaar goed is om het klimaatprobleem te helpen oplossen, maar dat tegelijkertijd een grondstoffenprobleem wordt gecreëerd dat ook om een oplossing vraagt.
De belangrijkste conclusies zijn:
- De jaarlijkse wereldwijde productiestijging, die nodig is om in 2040 alle nieuwe auto's elektrisch te laten zijn, bedraagt achtereenvolgens voor kobalt 9 procent, voor koper 6 procent, voor lithium 12 procent, voor nikkel 6.5 procent en voor de zeldzame aardmetalen dysprosium en neodymium 6 procent. Het is de vraag in hoeverre het mogelijk is om deze hoge jaarlijkse productiestijgingen te kunnen blijven volgehouden.
- In 2040 zal ongeveer 35 procent van het mondiale gebruik van het zeldzame aardmetaal dysprosium naar elektrische auto’s gaan. Voor koper is dan ongeveer 10 procent, lithium 40 procent, kobalt 60 procent en nikkel 45 procent.
- Het beslag dat elektrische auto’s leggen op het mondiale gebruik van koper en nikkel kan ertoe leiden dat de winbare hoeveelheid van deze metalen binnen een eeuw van nu is uitgeput, tenzij er maatregelen worden genomen om de recyclinggraad ervan te verhogen.
- De elektrificatie van het wagenpark leidt tot een verhoging van de waarde van grondstoffen in sloopauto's met een factor vier.
- Er zijn onvoldoende grondstoffen in de aardkorst beschikbaar om structureel iedere 25 jaar een vloot van miljarden elektrische auto’s te vervangen, tenzij de recycling van grondstoffen sterk wordt verhoogd en het aantal auto's wordt verminderd.
- Grootschalige invoering van elektrische robottaxi's zijn een goed middel om het privé-autobezit te beperken en zo te besparen op grondstoffen.
Technische oplossingen
In zijn slotwoord schrijft Henckens: ‘Bij het bereiken van een welvaartsniveau in de wereld dat gelijk is aan dat in de EU in 2050, is de grondstofkoek op (…). Het tij kan alleen maar worden gekeerd als er tijdig drastische besparingsmaatregelen worden genomen. Als ‘groei’ op de huidige manier doorgaat, zal elke nieuwe generatie meer grondstoffen aan de aardkorst onttrekken dan alle voorgaande generatie bijeen.(…) Technische oplossingen zijn er in principe. De opgave is om ze snel door te voeren. Als we wachten op de markt zullen we te laat zijn.’
‘Hoeveel elektrische auto’s kan de wereld aan? – De grondstoffenuitdaging’ is te bestellen bij uitgeverij Brave New Books.