Sinds 2012 maakt Ducati deel uit van de Volkswagen Group en binnen dit consortium is Audi eigenaar van het Italiaanse sportmotorenmerk. Dit heeft zich onder meer vertaald in een uitwisseling van know-how en expertise die allerlei technologische veiligheidsbevorderde innovaties opleverde. Zo werd, als onderdeel van de Ducati ‘Safety Road Map 2025, bedoeld om het motorrijden voor iedereen zo veilig mogelijk te maken, in 2018 het ‘Focus on Safety’ project gestart.
ABS-cornering
De Meûter: ‘een eerste mijlpaal betrof de invoering van ABS-cornering op alle nieuwe modellen vanaf 2020. Dit zorgt er voor dat het ABS-systeem ook in de bochten optimaal functioneert en voorkomt dat het wiel blokkeert.’
Vanuit de racerij, waarin Ducati al meer dan 20 jaar volop actief is, werd vervolgens het Ducati Traction and Wheely Control (DWC) ontwikkeld. ‘Dit houdt het voorwiel bij fors optrekken aan de grond en regelt dat de krachten vanuit het motorblok op een zo efficiënt mogelijke wijze op het wegdek (zowel nat als droog) worden overgebracht. Het laat eens te meer zien dat de racerij absoluut als kraamkamer fungeert voor de ontwikkeling van dit soort innovaties.’
Basispakket veiligheidssystemen
Verder is er nog de comfortverhogende Ducati Quick Shifter (DQS) waarmee de berijder kan op- en terugschakelen zonder gebruik te maken van de koppelingshendel. Al deze rijhulpmiddelen behoren tot het basispakket van veiligheidssystemen waarmee het complete Ducati-gamma is uitgerust. De Meûter wijst er op dat Ducati daarnaast een brede range aan beschermende motorkleding aanbiedt. ‘We hebben twee jaar geleden zelfs een airbagvest geïntroduceerd, dat onder alle omstandigheden en in combinatie met alle andere motorkleding is te dragen.
Radartechnologie
De voertuigveiligheid kwam, vervolgt hij, echt in een stroomversnelling nadat eind 2020 het paradepaardje van Ducati ‘de Multistrada V4’ op de markt kwam. Die werd namelijk als allereerste allereerste motorfiets voorzien van radartechnologie die zowel aan de voor- als achterkant is geïntegreerd. De radar aan de voorzijde regelt de werking van de Adaptive Cruise Control, die door middel van gecontroleerd remmen en optrekken automatisch de afstand tot andere voertuigen aanpast. De achterste radar is in staat om voertuigen te detecteren en te rapporteren die zich in de dode hoek bevinden. Blind Spot Detection (BDS) signaleert eveneens voertuigen die met hoge snelheid van achteren naderen.
Connected motor
Dit radarsysteem plaveit naar zijn zeggen feitelijk de weg naar de connected motor die met de omgeving als geheel kan communiceren (auto’s, fietsers, voetgangers, weginfra etc.).De praktische toepassing hier van bevindt zich inmiddels in een vergevorderd stadium Samen met Audi, Ford en het Amerikaanse technologiebedrijf Qualcomm Technologies werd namelijk ConVeX (Connected Vehicle to Everything) ontwikkeld. Dit systeem maakt het mogelijk om connectiviteit volledig in dienst te stellen van de veiligheid van alle weggebruikers’, besluit De Meûter.