Op dit moment telt de EU ongeveer 75.000 openbare snelladers, terwijl er naar raming zo’n 3 miljoen volledig elektrische auto’s op de Europese wegen rondrijden. Dit komt neer op grofweg 30 BEV’s per snellader. Wanneer ook de plug-in hybride auto’s (PHEV’s) – die van dezelfde laadinfra afhankelijk zijn – worden meegeteld, dan loopt deze verhouding op tot zo’n 52 auto’s per snellader.
Massale adoptie EV’s nodig
Om de ambitieuze CO2-reductiedoelstellingen die Europa heeft opgelegd te bereiken, hebben we een massale adoptie van elektrische auto’s in alle EU-landen nodig, zegt Sigrid de Vries, directeur-generaal van ACEA. ‘Dit zal niet gebeuren zonder een brede beschikbaarheid van snelle en gemakkelijke openbare laadinfrastructuur in de hele regio. Snelladers vormen een integraal onderdeel van de transitie naar emissievrije mobiliteit.’
Meer informatie over hoe het laadlandschap in de EU zich ontwikkelt is te vinden in het recente Automotive Insights-rapport van ACEA: ‘Charging ahead: accelerating the rollout of electric vehicle infrastructure’.