Het bedrijf leverde de eerste keurmeesters in Nederland. Volgens algemeen directeur Hans van Ekris maakt het keurmerk de kans op ongevallen substantieel kleiner en krijgt de klant er een veiliger en betrouwbaarder arbeidsmiddel voor terug. ‘Niet voor niets geven wij op iedere nieuw geleverde kipper één jaar extra garantie.’
Gijsbertsen vervaardigt jaarlijks zo’n 65 tot 75 kippers en hydraulische containersystemen. Van Ekris legt uit dat het bij kippers gaat om installaties op een truckchassis, aanhangwagen of oplegger die er voor zorgen dat de laadruimte achterwaarts en/of zijdelings op en neer kan bewegen. Denk bijvoorbeeld aan een kiepwagen voor het verplaatsen van zand.
Deskundige controle
Nederland telt naar schatting ongeveer 9.500 voertuigen die van een dergelijke installatie zijn voorzien. Het spreekt voor zich dat met name de vloer en draaipunten van kippers door intensief gebruik aan slijtage onderhevig zijn. Periodiek goed onderhoud en een deskundige controle is daarom cruciaal. Daar wringt echter de schoen, zegt Van Ekris. ‘Want kippers maken bijvoorbeeld geen deel uit van de jaarlijkse APK voor trucks. De Arbowet verplicht ondernemers weliswaar hun systemen/arbeidsmiddelen jaarlijks te keuren, maar dat gebeurt meestal op basis van eigen richtlijnen en een ‘eigen rapport’. Dan gaat het over de spreekwoordelijke slager die zijn eigen vlees keurt.’
Onafhankelijk keuringsprotocol
Voor Gijsbertsen voldoende aanleiding om zich, samen met RAI CarrosserieNL en de TÜV, in te zetten voor de invoering van een onafhankelijk keuringsprotocol. Een werkgroep, waarin verschillende fabrikanten en importeurs van kippers waren vertegenwoordigd, heeft vervolgens een aantal (kritische)keuringspunten opgesteld en TÜV Nederland heeft aan de hand daarvan het bijbehorende opleidingstraject voor keurmeesters verder vormgegeven. Met als resultaat dat eind vorig jaar het officiële KIP-Keur een feit was. Van Ekris onderstreept dat de komst van het keurmerk een grote impact heeft en kan rekenen op veel meer draagkracht bij kipperbedrijven en fabrikanten. ‘Het is een goed onderbouwd keurmerk met één centrale database en richtlijnen die zijn opgesteld door een tweetal onafhankelijke organisaties: RAI Vereniging en de TÜV. Bovendien dienen alle keuringen die volgens dit protocol plaats vinden bij RAI Vereniging te worden aangemeld en bestaat de kans op een steekproef. Dat was in het verleden niet zo.’
Van Ekris verwacht dat op basis van het aantal registraties op termijn jaarlijks zo’n 2.000 KIP-Keuringen zullen worden afgenomen
Keurmerkstam
Het KIP-Keur is inmiddels de zevende loot aan de keurmerkstam van RAI CarrosserieNL. Tot de andere keurmerken behoren de RAI Aanhangwagen Keuring voor Lichte Aanhangwagens, het Keurmerk Autolaadkranen (ALK), het Keurmerk Containerafzetsystemen (LLS), het Keurmerk Laadkleppen (LPK), het Keurmerk Personenliften (LPK) en het Keurmerk Rongen. Ze betekenen stuk voor stuk het bewijs van en de behoefte aan een verdere professionalisering bij (voertuig)fabrikanten en importeurs, waarbij veiligheid het hoofdthema is.