Nieuws

De Verkeers­veiligheidcoalitie luidt de noodklok

Hoewel verkeers­veiligheid wordt genoemd in het regeerakkoord worden door de minister van Infrastructuur en Waterstaat geen financiële middelen beschikbaar gesteld om de nodige extra maatregelen ook uit te voeren. De Verkeers­veiligheidscoalitie geeft aan dat er zonder financiële onderbouwing de ambitie van nul verkeers­slachtoffers in 2050 niet kan worden gehaald. Met dit rigoureuze besluit komt een abrupt einde aan de weg richting het behalen van dat doel.

De Verkeersveiligheidcoalitie luidt de noodklok

De Verkeers­veiligheidscoalitie* wil dat de regering in blijft zetten op een halvering van het aantal verkeers­slachtoffers in 2030, en nul verkeers­slachtoffers in 2050, zeker gelet op de stijgende lijn van ernstig verkeers­gewonden. Verkeers­ongevallen zorgen voor onnoemelijk menselijk leed en kosten de maatschappij jaarlijks 33 miljard euro. In de maatregelen moet extra aandacht zijn voor fietsveiligheid en handhaving.

Fietsveiligheid

De Investeringsimpuls Verkeers­veiligheid (SPV) is een door het Rijk beschikbaar gesteld geldbedrag van 500 miljoen euro tot 2030. Daarna ontbreekt de financiering, terwijl het belang van investeren in verkeers­veiligheid ook na 2030 groot blijft. De Verkeers­veiligheidscoalitie vindt dat doorgebouwd moet worden op de opzet van de impuls door er een structurele financiering van te maken. Het doel van de impuls is het verbeteren van de verkeers­veiligheid op het onderliggend wegennet (wegen in beheer van gemeenten, provincies en waterschappen). De investeringsimpuls heeft, dankzij de voorwaarden dat alleen aanpassingen in aanmerking komen die bewezen effectief bijdragen aan verminderen van het aantal slachtoffers, een positieve kosten-batenverhouding.

Het Meerjarenplan Fietsveiligheid is tot stand gekomen in samenwerking met het maatschappelijk middenveld en is een noodzakelijke stap in het terugdringen van de toenemende ernstig gewonde fietsers. Zonder financiële dekking kan het plan niet worden vastgesteld door de Tweede Kamer en zal het dus niet worden uitgevoerd.

Handhaving

Om rijden onder invloed effectief aan te pakken, heeft het ministerie van IenW beleidsopties verkend. De nadruk lag daarbij op een integrale aanpak vanuit verschillende beleidsterreinen, zowel landelijk als voor gemeenten en regio’s. Hoewel er duidelijke stappen in kaart zijn gebracht, is financiële dekking essentieel om tot een uitvoerbaar plan te komen.

Het is van belang dat gemeenten meer zeggenschap krijgen over de plaatsing van flitsers, daartoe moet samenwerking worden gezocht tussen het ministerie van JenV, IenW, OM en mede-overheden. Voor deze maatregel is geen aanvullende financiering nodig, alleen politieke wil.

Om verkeers­gedrag veiliger te maken is een samenspel van veilige infrastructuur, campagnes en handhaving nodig. Verkeers­veiligheid is een proces van de lange adem. Doorzettingsvermogen is nodig om het aantal slachtoffers te verminderen.

* De Verkeers­veiligheidscoalitie bestaat sinds 2017 is een samenwerkingsverband van enkele tientallen maatschappelijke organisaties, private partijen en kennisinstellingen die zich inzetten voor betere verkeers­veiligheid. De Coalitie bestaat uit de ANWB, Aon, BOVAG, CBR, Connekt, kennisplatform CROW, de Vereende, Evofenedex, Fietsersbond, Gemeente Amsterdam, Gemeente Den Haag, Gemeente Rotterdam, Gemeente Utrecht, Interpolis, Interprovinciaal Overleg (IPO), Koninklijk Nederlands Vervoer, leerinhetverkeer.nl, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, NXP, RAI Vereniging, RDW, Royal HaskoningDHV, Stichting Toekomstbeeld der Techniek, SWOV, TeamAlert, TLN, TNO, TU/e Eindhoven University of Technology, TVM, Veilig Verkeer Nederland, Verbond van Verzekeraars, Vereniging Verkeers­slachtoffers, Vervoerregio Amsterdam VIA, VNA.