Dé Segway, wie kent hem niet? Maar het productportfolio van Segway biedt zoveel meer de iconische zelf balancerende tweewieler die gaat rijden als je naar voren beweegt en vertraagt als je je gewicht naar achteren verplaatst. Rompies: “Segway Ninebot richt zich op het vervoeren van mensen en objecten. Voor het vervoeren van mensen focussen we op een maximale afstand van huis tot werk van ongeveer dertig kilometer. We zijn wereldwijd ook leverancier van zogenaamde deelscooters, deelfietsen en deelstepjes. Daarnaast richt onze Robot divisie zich op onder andere bezorgrobots, restaurantrobots en robot grasmaaiers. Wereldwijd hebben we verder onze Powersports divisie, die zich richt op ATV’s (All Terrain Vehicles).”
Kansen in Nederland
Volgens Rompies biedt het huidige aanbod van Segway-Ninebot en dan vooral de elektrische bromfietsen, snorfietsen, motorscooters en elektrische stepjes voldoende kansen om succesvol te zijn in Nederland. “Wij verwachten het aanbod daarnaast nog uit te breiden in de komende jaren. We zijn ervan overtuigd dat we samen met de industrie en RAI Vereniging stappen kunnen maken met betrekking tot regelgeving voor deze voertuigen. Wij zien graag gelijke kansen voor alle vormen van duurzame mobiliteit en willen daaraan een actieve bijdrage leveren.”
Light Electric Vehicles
Segway-Ninebot wil nu vooral meer duidelijkheid over mogelijke komende LEV-Kader. Dus waaraan lichte elektrische voertuigen moeten voldoen om ze legaal te mogen gebruiken op de openbare weg. “We zijn in veel Europese landen marktleider binnen de markt van elektrische stepjes. Nederland is een van de laatste landen in Europa waar het gebruik ervan nog niet is gereguleerd. We zijn voorstander van duidelijke regels en wetgeving, voor laten we zeggen alle elektrische tweewielige voertuigen in het algemeen.”
Zero emissie-zones
Zero emissie-zones en elektrificatie zijn bijna dagelijks onderwerpen die in het nieuws komen. Rompies ziet dan vooral aandacht voor personenauto’s of bedrijfsbusjes, en ook openbaar vervoer of fietsen. “We zien dat er minder aandacht uitgaat naar elektrische bromfietsen, snorfietsen, motorfietsen en eventuele andere vervoersmiddelen. We willen ons steentje bijdragen om deze categorieën beter onder de aandacht te brengen en de voordelen die er zijn op het gebied van betaalbaarheid en toegankelijkheid. Ook de subsidies die door gemeentes beschikbaar zijn voor mensen in de minima om hun oude snor- of bromfiets in te ruilen voor een nieuwe elektrische variant willen we beter onder de aandacht brengen. Dat kunnen we krachtiger met RAI Vereniging en de andere leden.”