Marktleider
De Japanse merken waren jarenlang marktleider. BMW heeft echter in 2010 de koppositie overgenomen.
Bij de motoren waren het voornamelijk de zwaardere modellen die het goed doen in de verkoop; de meeste motoren werden dan ook in de klasse boven de 1000 cc verkocht. In 2019 nam dit segment 31% van de nieuwverkopen voor zijn rekening.
Van oudsher worden de tourmotoren het meest verkocht, maar de laatste jaren zijn de zogenaamde streetmotoren en de all road motoren sterk in opkomst. Het marktaandeel van de streetmotoren en van de all road motoren samen was in 2019 54%.
In totaal rijden er nu ruim 746.755 motoren in Nederland.
Dealernetwerk
De motoren worden in Nederland op de markt gebracht via de importeurs van de buitenlandse merken. In totaal zijn er zo’n 20 importeurs actief op de Nederlandse markt, die ieder beschikken over hun eigen dealernetwerk. In Nederland zijn ruim 350 motordealers actief. Een aantal merken zoals Harley-Davidson en BMW werken met exclusieve dealerschappen of met selecte dealerschappen, d.w.z. dealers die alleen hun merk vertegenwoordigen.
Naast exclusieve merkdealers kent Nederland zogenaamde multibrand dealers. Een aantal van hen is aangesloten bij franchise-formules zoals Motoport. De bij deze organisatie aangesloten dealers zijn weliswaar vrij in de inkoop van de verschillende merken en modellen, maar er vindt wel een nauwe afstemming plaats met de importeurs om een zo optimaal mogelijk assortiment samen te stellen. Verreweg de meeste dealers (circa 60%) zijn echter nog zelfstandige ondernemingen die zelf hun assortiment bepalen en rechtstreeks inkopen bij de importeurs.
Er zijn slechts weinig motorzaken die zich uitsluitend bezig houden met de verkoop van gebruikte motoren; over het algemeen is het een combinatie van nieuwverkoop en verkoop van gebruikte motoren.
Voor onderhoud en reparatie van motoren wordt voornamelijk gebruik gemaakt van zogenaamde originele onderdelen oftewel fabrieksonderdelen. De laatste jaren is er wel sprake van een stijgende verkoop van aftermarket-onderdelen, maar dan voornamelijk A-merken. Behalve de onderdelenverkoop is ook de verkoop van helmen, accessoires en motorkleding een belangrijke bron van inkomsten voor de motordealer.
Bromfietsen en snorfietsen
De afzet van brom- en snorfietsen vertoont de laatste jaren een daling. Werden in 2008 nog bijna 47.000 nieuwe bromfietsen verkocht, in 2019 waren er dat nog 19.927. De afzet van snorfietsen vertoonden tot 2018 een stijgende lijn, in 2019 werden 38.522 snorfietsen verkocht.
In totaal rijden er zo’n 1.125.876 brom- en snorfietsen in Nederland.
Detailhandel
In Nederland zijn er circa 400 detailhandelszaken waar bromfietsen of snorfietsen verkocht worden. Van oudsher worden brom- en snorfietsen verkocht in combinatie met fietsen, maar de laatste jaren is er een tendens waar te nemen dat bedrijven een specifieke keuze maken om zich ofwel te richten op de verkoop van fietsen ofwel op de verkoop van bromfietsen. Binnen de brom- en snorfietsdealers is er tot nu toe weinig sprake van product- of merkspecialisatie. Inkoop geschiedt via de importeurs of via gespecialiseerde groothandels. Vanwege de felle prijsconcurrentie en de steeds kleiner wordende marges is de verwachting dat de branche aan de vooravond staat van een ingrijpende sanering.
Een punt van zorg is de toename van partijen buiten de branche die met producten van discutabele kwaliteit de markt inkomen, waarbij het vooral lijkt te gaan om korte termijn gewin en niet of nauwelijks om een duurzame bedrijfsactiviteit of ondernemerschap. Hierbij gaat het niet alleen om motor- en bromfietsen, scooters en snorfietsen, maar ook om aftermarktproducten als onderdelen, accessoires, helmen en uitlaatsystemen.