Nieuws

ACEA: veerkrachtig eco­systeem voor e-mobility vereist samenwerking met digitale kampioenen en politiek draagvlak

Om een veerkrachtig eco­systeem voor e-mobility op te bouwen moeten de Europese automobiel-, technologie- en energiekampioenen nauwer samenwerken. Dit was de boodschap van vooraanstaande CEO’s begin maart tijdens de #FutureDriven bijeenkomst van ACEA, waarbij 280 vertegenwoordigers uit de industrie en beleidsmakers werden ontvangen.

ACEA: veerkrachtig ecosysteem voor e-mobility vereist samenwerking met digitale kampioenen en politiek draagvlak

De toekomst van strategische Europese industrieën staat ernstig onder druk nu andere mondiale spelers zoals de VS en China hun concurrentiepositie versterken. Gezien de cruciale rol van de technologie- en energiesector in de groene en digitale transitie van de auto-industrie, nodigde ACEA leiders uit deze sectoren uit om de sectoroverschrijdende samenwerking op dit cruciale kruispunt te stimuleren.

Software gedefinieerde voertuig­en

ACEA-president Luca de Meo liet weten dat er twee zaken zijn waar Europa zich in de automotive sector op moet concentreren: de elektrificatie van de aandrijflijn en software gedefinieerde voertuig­en. ‘Die laatste categorie is zelfs nog relevanter dan de aandrijflijn, omdat die echt een verschil kunnen maken voor de consument. We hebben de aandrijflijn nodig om de uitstoot te verminderen, maar echte verandering komt van de software. Hiervoor is nauwe samenwerking met onze Europese digitale kampioenen nodig.’

Focus op innovatie

Peter Wennink, president en CEO van ASML, een wereldwijd toonaangevende leverancier binnen de halfgeleider­industrie, waarschuwde dat Europa het risico loopt achterop te raken als het zijn aanpak niet verandert. ‘De taak in Europa is om relevant te blijven en een prominente positie aan tafel te behouden. Om dat te bereiken hebben we veel meer focus op innovatie nodig. Grote maatschappelijke uitdagingen vereisen een andere aanpak. Europa heeft een architect nodig die problemen systemisch benadert. Regelgeving kan helpen de juiste spelers met elkaar te verbinden, maar dat veronderstelt wel adequate regelgeving.’

Geen houvast

Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus, merkte op dat de Europese vracht­wagen­industrie de juiste netwerken, de juiste verbindingen en de juiste infrastructuur (ook voor waterstof) nodig heeft om te kunnen vergroenen. ‘In Europa hebben we regelgeving, maar er is geen houvast voor de lidstaten om de implementatie te stimuleren. Als Europa vandaag niet in actie komt, verliezen we onze mondiale positie.’

Netwerkactieplan nodig

Leonhard Birnbaum, CEO van E.ON en president van Eurelectric, vertegenwoordiger van de Europese elektriciteits­industrie, herhaalde de zorgen van Vlaskamp: Waar is het ‘politieke draagvlak voor landelijke implementatie en coördinatie? We hebben meer aandacht nodig voor de netwerkinfrastructuur, en de EU heeft geen netwerkactieplan voorgesteld. Onder de volgende Commissie moeten we deze knelpunten gezamenlijk aanpakken, zodat we vóór de golf staan en niet achter de golf. Achter de golf staan is kostbaar, niet alleen voor ons maar ook voor de samenleving.’

Samenhangend regelgevingskader

Sigrid de Vries, directeur-generaal van ACEA, concludeerde dat beslissingen die in de komende maanden worden genomen, zullen bepalen of Europa een leider of een achterblijver zal zijn op het gebied van de productie van elektrische voertuig­en. ‘Europa heeft dringend behoefte aan een samenhangend regelgevingskader – en niet aan fragmentarische regelgeving – om de strategische industrieën in staat te stellen te floreren in het licht van de toenemende internationale concurrentie.’