De toekomst van strategische Europese industrieën staat ernstig onder druk nu andere mondiale spelers zoals de VS en China hun concurrentiepositie versterken. Gezien de cruciale rol van de technologie- en energiesector in de groene en digitale transitie van de auto-industrie, nodigde ACEA leiders uit deze sectoren uit om de sectoroverschrijdende samenwerking op dit cruciale kruispunt te stimuleren.
Software gedefinieerde voertuigen
ACEA-president Luca de Meo liet weten dat er twee zaken zijn waar Europa zich in de automotive sector op moet concentreren: de elektrificatie van de aandrijflijn en software gedefinieerde voertuigen. ‘Die laatste categorie is zelfs nog relevanter dan de aandrijflijn, omdat die echt een verschil kunnen maken voor de consument. We hebben de aandrijflijn nodig om de uitstoot te verminderen, maar echte verandering komt van de software. Hiervoor is nauwe samenwerking met onze Europese digitale kampioenen nodig.’
Focus op innovatie
Peter Wennink, president en CEO van ASML, een wereldwijd toonaangevende leverancier binnen de halfgeleiderindustrie, waarschuwde dat Europa het risico loopt achterop te raken als het zijn aanpak niet verandert. ‘De taak in Europa is om relevant te blijven en een prominente positie aan tafel te behouden. Om dat te bereiken hebben we veel meer focus op innovatie nodig. Grote maatschappelijke uitdagingen vereisen een andere aanpak. Europa heeft een architect nodig die problemen systemisch benadert. Regelgeving kan helpen de juiste spelers met elkaar te verbinden, maar dat veronderstelt wel adequate regelgeving.’
Geen houvast
Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus, merkte op dat de Europese vrachtwagenindustrie de juiste netwerken, de juiste verbindingen en de juiste infrastructuur (ook voor waterstof) nodig heeft om te kunnen vergroenen. ‘In Europa hebben we regelgeving, maar er is geen houvast voor de lidstaten om de implementatie te stimuleren. Als Europa vandaag niet in actie komt, verliezen we onze mondiale positie.’
Netwerkactieplan nodig
Leonhard Birnbaum, CEO van E.ON en president van Eurelectric, vertegenwoordiger van de Europese elektriciteitsindustrie, herhaalde de zorgen van Vlaskamp: Waar is het ‘politieke draagvlak voor landelijke implementatie en coördinatie? We hebben meer aandacht nodig voor de netwerkinfrastructuur, en de EU heeft geen netwerkactieplan voorgesteld. Onder de volgende Commissie moeten we deze knelpunten gezamenlijk aanpakken, zodat we vóór de golf staan en niet achter de golf. Achter de golf staan is kostbaar, niet alleen voor ons maar ook voor de samenleving.’
Samenhangend regelgevingskader
Sigrid de Vries, directeur-generaal van ACEA, concludeerde dat beslissingen die in de komende maanden worden genomen, zullen bepalen of Europa een leider of een achterblijver zal zijn op het gebied van de productie van elektrische voertuigen. ‘Europa heeft dringend behoefte aan een samenhangend regelgevingskader – en niet aan fragmentarische regelgeving – om de strategische industrieën in staat te stellen te floreren in het licht van de toenemende internationale concurrentie.’