Vrachtwagen- en busfabrikanten staan volledig achter een ambitieuze agenda voor het CO2-neutraal maken van de economie. De overeengekomen implementatietijdlijn blijft echter uiterst uitdagend bij gebrek aan essentiële randvoorwaarden, stelt ACEA.
Effectieve steunmaatregelen
De belangrijkste ingrediënten voor het snel CO2-vrij maken van de zware transportsector zijn, behalve de inzet van emissievrije voertuigen, de aanwezigheid van een adequate laadinfrastructuur en het tanken van waterstof, uitgebreide CO2-beprijzingsmaatregelen en effectieve steunmaatregelen voor transportbedrijven om snel investeringen te kunnen doen benadrukt Sigrid de Vries, directeur-generaal van ACEA.
Faciliterend raamwerk
Zonder een faciliterend raamwerk om de vraag naar emissievrije modellen te ondersteunen, zal het behalen van de doelstellingen binnen de beoogde tijdlijn volgens haar onmogelijk zijn.
Om de doelstellingen tegen 2030 te bereiken zullen er ruim 400.000 batterij-elektrische en waterstofvoertuigen op de weg moeten zijn, en moet minstens een derde van alle nieuwe registraties emissievrij zijn. Europa heeft minstens 50.000 geschikte laadstations nodig (het merendeel bestaat uit Megawatt Charging Systems) en minstens 700 waterstoftankstations om dit mogelijk te maken.