Aanleiding hiervoor zijn de vele gesprekken met ondernemers, logistiek adviseurs en de inspraakacties op verkeersbesluiten bij diverse gemeenten. Uit deze gesprekken is gebleken dat de (financiële) haalbaarheid van het vervangen van de bakwagens in het gedrang zou komen.
Er is besloten dat bakwagens met een Datum Eerste Toelating (DET) van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2019 én emissieklasse 6 automatisch tot 1 januari 2028 een ontheffing krijgen voor de ZE-zones. Dit zorgt ervoor dat deze voertuigen drie jaar langer de zero-emissiezones kunnen betreden dan eerder werd voorgesteld. Ondernemers hebben hierdoor langer de tijd om de transitie naar zero-emissie transport te maken of hun bedrijfsvoering aan te passen.
Over zero-emissiezones
Vanaf 1 januari 2025 mogen gemeenten zero-emissiezones voor stadslogistiek invoeren.. Inmiddels hebben 29 gemeenten toegezegd een zero-emissiezone in te gaan voeren. Op opwegnaarzes.nl is te zien waar en wanneer de zero-emissiezones worden ingevoerd.