De EU heeft zeer ambitieuze doelstellingen voor het CO2-neutraal maken van bussen en touringcars vastgesteld. Toch komt de ambitie op papier volgens Nucera niet overeen met de snelheid van uitvoering, omdat Europa niet over voldoende ambitieuze randvoorwaarden beschikt,
Meer samenwerking
Fabrikanten van bussen en touringcars werken voortdurend aan schonere en groenere modellen om de CO2-uitstoot van het wegvervoer te helpen verminderen, maar kunnen de uitdagingen niet alleen aanpakken. Openbaar vervoer- en touringcarexploitanten moeten kunnen investeren in nieuwe modellen en deze winstgevend kunnen exploiteren. Samenwerking met alle partijen: beleidsmakers, transportbedrijven, aanbieders van laadinfra, en anderen, is daarom van cruciaal belang voor het snel CO-arm maken van zwaar transport.
Laagste CO2-footprint
Nucera: ‘Bussen zijn de populairste vorm van OV in de EU en nemen ruim de helft van alle openbaar vervoerritten voor hun rekening. Ze hebben de laagste CO2-voetafdruk van welke vorm van gemotoriseerd vervoer dan ook, terwijl ze tegelijkertijd een essentiële openbare dienst leveren en tegelijkertijd aanzienlijk bijdragen aan het koolstofvrij maken.’
Hij benadrukt dat er tegenwoordig meer dan 700.000 bussen op de EU-wegen rijden, waardoor alle Europeanen mobiliteit krijgen. ‘Maar beleidsmakers moeten hun aandacht blijven richten op het concurrentievermogen van deze vitale sector, in het licht van de groeiende concurrentie uit andere mondiale regio’s.’