De onderzoekers van ElaadNL stellen vast dat de transitie naar batterij-elektrische voertuigen nu nog in de opstartfase zit en verwachten dat er de komende jaren sprake zal zijn van een versnelling. Marktpartijen zijn allemaal overtuigd van een batterij-elektrische toekomst, met name vanwege de op termijn lagere kosten. Een gevolg van deze ontwikkelingen is een grote impact op het elektriciteitsnet.
1,2 mln e-bestelwagens
Nu is nog slechts 3 procent van de bestelauto’s en minder dan 1 procent van de trucks batterij-elektrisch. Volgens de outlook zal in 2050 het gehele bestelwagenpark, uitgaande van het midden- en hoogscenario batterij-elektrisch zijn. In het laagscenario blijft het steken op 96 procent. Voor trucks is het wagenpark tussen de 76 en 95 procent geëlektrificeerd in 2050. De verschillen tussen de scenario’s zitten hem met name in de eerdere jaren, waarbij de adoptiesnelheid per scenario uiteenlopend is, maar ook nog in 2050, waarbij de totale adoptiegraad verschilt. Uiteindelijk zal het grootste deel van het wagenpark in 2050 in alle scenario’s batterij-elektrisch zijn. Het gaat naar verwachting om 1,2 miljoen volledig elektrische bestelauto’s en 150.000 elektrische trucks.
Groeiende elektriciteitsvraag
In vergelijking met de vorige Outlook zal de elektriciteitsvraag in 2050 zijn toegenomen van 16,7 naar 18,4 terawattuur . Dit komt met name vanwege een op die termijn verwachte hoger elektrificatiepercentage van trucks. In de nieuwe scenario’s speelt waterstof slechts een kleine rol in nichesegmenten en bij speciale voertuigen, zo is nu de verwachting.
Opladen
Om de impact op het stroomnet te kunnen bepalen, is de vraag waar geladen gaat worden en op welke tijden en met welke vermogens cruciaal. Hier hebben de onderzoekers van ElaadNL ook naar gekeken. 75 procent van de laadvraag van de trucks en bestelauto’s zal op bedrijventerreinen terecht komen, verwachten zij. Negen op de tien trucks en meer dan de helft van de bestelauto’s hebben een standplaats op bedrijventerreinen. Een deel van de laadvraag komt langs het hoofdwegennet terecht. Voor deze laadbehoefte onderweg is het laden met hogere vermogens vereist. Dit is vooral voor trucks relevant, maar ook bestelauto’s zullen hier gaan laden. Voor bestelauto’s komt ook een groot deel van de vraag terecht in de woonwijken.
De volledige outlook is hier te downloaden.