Dat neemt niet weg, benadrukte zij, dat Euro 7 nog altijd de uitlaatemissies en testprocedures flink aanscherpt. ‘Met name vrachtwagen- en busfabrikanten zullen te maken krijgen met aanzienlijk strengere regels, waarbij het voor hen nu al een uitdaging is om aan de CO2-reductiedoelstellingen van 2030 te voldoen bij gebrek aan essentiële randvoorwaarden.’
Daar komt bij, vervolgt De Vries, dat de EU eveneens te maken heeft met zwaardere concurrentie uit China en de VS, hogere kosten voor het zakendoen in Europa, en een lappendeken aan regelgeving dat onvermijdelijk de concurrentiekracht van Europa ondermijnt.
Emissiedaling 90%
Zij wijst erop dat sinds de introductie van de eerste Euronorm en Euro 6 de voertuigemissies met 90 procent zijn gedaald. ‘Dat is een substantiële vooruitgang waar autofabrikanten en beleidsmakers gezamenlijk trots op kunnen zijn. Maar om echt te realiseren wat Euro 7 beoogt, moeten beleidsmakers meer doen om oudere, meer vervuilende voertuigen op de wegen te vervangen door nieuwere modellen die zijn uitgerust met de meest geavanceerde emissietechnologie. Het gaat hierbij niet alleen om prikkels om de marktintroductie van nieuwere voertuigen te stimuleren, maar ook om het opzetten van een adequaat regelgevingskader dat mobiliteit voor alle Europeanen betaalbaar houdt.’