De CO2-uitstoot van vrachtwagens moet in 2030 met 45 procent zijn gedaald ten opzichte van 2019. Daarvoor zijn 430.000 elektrische vrachtwagens nodig, terwijl er nu volgens Van Bruggen bijna nog geen een rondrijdt. ‘Met nog zes jaar op de klok raken de klimaatdoelen van de EU daarmee steeds verder uit beeld. Een enorm tekort aan laadplekken voor elektrische trucks is hierbij de grootste uitdaging, terwijl de industrie die vrachtwagens gewoon kan maken.'
Europees recht op laden
Daarom pleit Van Bruggen voor een Europees recht op laden. Hij becijfert dat er minstens 50.000 publieke laadpalen nodig zijn in heel Europa, waarvan 35.000 aangesloten zijn op het hoogspanningsnet. 'Het interessante is nu dat de Europese Commissie wel heel stevig CO2-doelstellingen neerzet, maar geen targets stelt aan laadinfra. Ambitieus zijn in het verduurzamen is goed, maar zo gaat het niet werken.’
Stroomgarantie
Het overgrote deel van het vrachtvervoer binnen Europa gebeurt nog altijd over de weg, benadrukt hij. ‘Daarom moet in heel Europa de laadinfrastructuur in orde zijn. Dat betekent niet alleen het aanleggen van laadpalen, maar ook het kunnen garanderen dat er stroom uit komt.’ De doelstellingen zijn scherp, maar niet ondoenlijk, vindt Van Bruggen nog steeds. ‘De sector vraagt ook om ambitie, maar dan moet je wel versneld beginnen met het aanleggen van laadpalen'.
Het volledige interview is hier terug te luisteren: https://www.bnr.nl/podcast/bnr-headlines/10545018/gigantisch-tekort-aan-laadplekken-elektrische-vrachtwagens-zo-gaat-het-niet-werken