Naar verwachting wordt in 2026 de vrachtwagenheffing in Nederland ingevoerd. Daarmee gaan binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens per kilometer betalen voor het gebruik van een deel van de Nederlandse wegen. De netto-opbrengst uit de vrachtwagenheffing zal worden teruggesluisd voor innovatie en verduurzaming van de vervoerssector. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de vervoerspartijen evofenedex, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en VERN hebben hiervoor een verduurzamings- en innovatieopgave geformuleerd. Zie hiervoor de webpagina van de consulatie, waar u onder ‘relevante documenten’ het ‘MeerJarenProgramma’ vindt. Het Programma ligt ter consulatie.
RAI Vereniging zal reageren. Met name vanuit de sectie Zware bedrijfswagens. Aangezien de grondslag voor de heffing deels op Euro-emissieklasse, maar voornamelijk op CO2-emissieklasse gestoeld wordt. En die Europese klassen betreffen enkel de Tank-to-Wheel emissies die gesteld zijn aan voertuigfabrikanten. In de grondslag voor de vrachtwagenheffing worden opleggers, aanhangwagens en opbouwen vooralsnog niet meegenomen. Daarmee ligt deze consultatie grotendeels buiten de scope van de sectie RAI CarrosserieNL. Wenst u desalniettemin uw inbreng te delen met RAI Vereniging, dan kunt u deze mailen tot en met 28 augustus, naar Roelof de Haan.