Nieuws

Technisch Overleg Bedrijfs­voertuig­en 22 maart

Op vrijdag 22 maart aanstaande vanaf 9:30 uur vindt er weer een Technisch Overleg Bedrijfs­voertuig­en (TOB) plaats. De bijeenkomst, is bestemd voor de leden die zich bezighouden met lichte bedrijfs­wagens binnen de sectie personen­auto’s en de leden van de secties Zware bedrijfs­wagens en RAI CarrosserieNL. Tijdens het overleg , worden diverse technische onderwerpen besproken en een update gegeven. Het is ook mogelijk online deel te nemen aan deze bijeenkomst.

Technisch Overleg Bedrijfsvoertuigen 22 maart

Ongeveer de helft van de agenda zal besteed worden aan de komende wetgeving met betrekking tot de toelating van N1 en N2 voertuig­en en de BPM.

Agenda
09:00 uur Inloop
09:30 uur Opening TOB
09:40 uur Actualiteiten met onder andere:

ZE zones
Op 1 januari 2025 worden de ZE-zones in bijna 30 gemeenten opengesteld. Het toegangsregime enerzijds en anderzijds de processen rondom subsidies en samenwerking met ministeries en stakeholders zullen worden toegelicht.

CO2-eisen trucks en trailers & VECTO
Begin dit jaar zijn de nieuwe Europese CO2-grenswaarden voor trucks en trekkend materieel vastgesteld. Op 1 juli 2024 aanstaande verreist de Europese CO2-wetgeving de certificeringsplicht voor opleggers en aanhang­wagens. De deelnemers worden bijgepraat over de wijzigingen en het VECTO Trailer-certificaat.

Actuele subsidies
Er wordt een overzicht gegeven van actuele subsidies zoals de SSEB.

Nieuwe wetgeving voertuig­en
Per 1 juli 2024 zullen er nieuwe Alternatieve voorschriften gaan gelden. Ook gaan per die datum de eisen van de GSR in. Er volgt tevens een korte update en toelichting op de restantvoorraad regeling.

Tachograaf voor zware bedrijfs­voertuig­en
Op dit moment mag de G2V2 transitie tachograaf worden toegepast. Vanaf augustus 2024 moet naar verwachting de definitieve tachograaf worden toegepast, waarbij OSNMA via een software update wordt toegevoegd aan de transitietachograaf

Laadinfra - Living lab heavy duty zware bedrijfs­voertuig­en
In opdracht van de overheid voert RWS het project Living Lab Heavy Duty Laadpleinen uit. Dit project is een proeftuin voor de laadinfrastructuur voor zware bedrijfs­wagens om op 6 locaties kennis en ervaring mee op te doen en te delen en waarmee Nederlandse marktpartijen hun voordeel kunnen doen. Daarnaast moet het project bijdragen aan een snellere ontwikkeling en uitrol van laadpleinen in Nederland. U wordt bijgepraat over de laatste stand van zaken.

11:15 uur Pauze
11:30 uur

BPM op bestel­wagens met een TMM van max. 3.500 kg
Vanaf 1 juli verandert RDW de toelatingseisen (WLTP) voor het bepalen van de CO2 uitstoot van bestel­wagens/chassis- cabines. Hierdoor zal niet in alle gevallen de hoogste CO2 waarde van de bijbehorende type­goedkeuring meer gebruikte mogen worden en kan dit zelfs tot afkeuringen bij de RDW leiden.

Vanaf 1 januari 2025 moet ook voor bestel­wagens BPM afgedragen worden. Het bpm-bedrag is gebaseerd op CO2 uitstoot.

Zowel de toelatingseisen als de BPM hebben veel haken en ogen. Tijdens het overleg wordt hier nader op ingegaan met als doel meer duidelijkheid te scheppen.

12:30 Afronding en lunch

Locatie: RAI Vereniging, Amsterdam.


Aanmelden
Aanmelden voor dit TOB is tot 15 maart mogelijk via deze link.