Ongeveer de helft van de agenda zal besteed worden aan de komende wetgeving met betrekking tot de toelating van N1 en N2 voertuigen en de BPM.
Agenda
09:00 uur Inloop
09:30 uur Opening TOB
09:40 uur Actualiteiten met onder andere:
ZE zones
Op 1 januari 2025 worden de ZE-zones in bijna 30 gemeenten opengesteld. Het toegangsregime enerzijds en anderzijds de processen rondom subsidies en samenwerking met ministeries en stakeholders zullen worden toegelicht.
CO2-eisen trucks en trailers & VECTO
Begin dit jaar zijn de nieuwe Europese CO2-grenswaarden voor trucks en trekkend materieel vastgesteld. Op 1 juli 2024 aanstaande verreist de Europese CO2-wetgeving de certificeringsplicht voor opleggers en aanhangwagens. De deelnemers worden bijgepraat over de wijzigingen en het VECTO Trailer-certificaat.
Actuele subsidies
Er wordt een overzicht gegeven van actuele subsidies zoals de SSEB.
Nieuwe wetgeving voertuigen
Per 1 juli 2024 zullen er nieuwe Alternatieve voorschriften gaan gelden. Ook gaan per die datum de eisen van de GSR in. Er volgt tevens een korte update en toelichting op de restantvoorraad regeling.
Tachograaf voor zware bedrijfsvoertuigen
Op dit moment mag de G2V2 transitie tachograaf worden toegepast. Vanaf augustus 2024 moet naar verwachting de definitieve tachograaf worden toegepast, waarbij OSNMA via een software update wordt toegevoegd aan de transitietachograaf
Laadinfra - Living lab heavy duty zware bedrijfsvoertuigen
In opdracht van de overheid voert RWS het project Living Lab Heavy Duty Laadpleinen uit. Dit project is een proeftuin voor de laadinfrastructuur voor zware bedrijfswagens om op 6 locaties kennis en ervaring mee op te doen en te delen en waarmee Nederlandse marktpartijen hun voordeel kunnen doen. Daarnaast moet het project bijdragen aan een snellere ontwikkeling en uitrol van laadpleinen in Nederland. U wordt bijgepraat over de laatste stand van zaken.
11:15 uur Pauze
11:30 uur
BPM op bestelwagens met een TMM van max. 3.500 kg
Vanaf 1 juli verandert RDW de toelatingseisen (WLTP) voor het bepalen van de CO2 uitstoot van bestelwagens/chassis- cabines. Hierdoor zal niet in alle gevallen de hoogste CO2 waarde van de bijbehorende typegoedkeuring meer gebruikte mogen worden en kan dit zelfs tot afkeuringen bij de RDW leiden.
Vanaf 1 januari 2025 moet ook voor bestelwagens BPM afgedragen worden. Het bpm-bedrag is gebaseerd op CO2 uitstoot.
Zowel de toelatingseisen als de BPM hebben veel haken en ogen. Tijdens het overleg wordt hier nader op ingegaan met als doel meer duidelijkheid te scheppen.
12:30 Afronding en lunch
Locatie: RAI Vereniging, Amsterdam.
Aanmelden
Aanmelden voor dit TOB is tot 15 maart mogelijk via deze link.