De historie van DAF gaat terug naar het jaar 1928, als Hub van Doorne een kleine smederij start. Nadat hij zich met zijn broer Wim vier jaar later op de productie van aanhangwagens richt, ziet in 1949 de eerste DAF vrachtwagen het levenslicht. Het is een chassis zonder cabine, maar wel met motor, aandrijflijn en de typische grille met 7 chromen strepen.
De ‘7-streper’
Die eerste truck – de ‘7-streper’ – vormt het middelpunt van de speciale tentoonstelling in het DAF Museum. Hij wordt geflankeerd door z’n opvolgers – de ‘Kikkerdafs’ –, die hun naam ontlenen aan de typische vorm van de koplampen van de inmiddels wel door DAF zelf gebouwde cabines. Sommige trucks hebben zelfs een turbomotor, waarmee DAF in de bedrijfswagenwereld in 1958 een primeur heeft.
Vrachtvaarders van Europa
In die tijd ontwikkelen Nederlandse transportbedrijven zich als de ‘vrachtvaarders van Europa’ en wordt er een begin gemaakt met internationale transporten. Voor DAF reden om de eerste vrachtwagens met slaapcabine op de markt te brengen, waarbij de 2600 uit 1962 op alle vlakken een nieuwe standaard zet. De bijna vierkante vormgeving van de cabine betekent een voor die tijd enorme ruimte voor de chauffeur. Het indrukwekkende glasoppervlak zorgt bovendien voor een uniek zicht rondom. En de stoel van de chauffeur is zelfs geveerd, zeker niet standaard in die tijd.
Super Space Cab
DAF ontwikkelt zich tot het truckmerk dat veel aandacht besteedt aan het welzijn van de chauffeur. De Space Cab met verhoogd dak en de Super Space Cab met een nog hoger dak – die in de jaren tachtig en negentig gepresenteerd worden – geven alle ruimte om in de cabine comfortabel te werken, wonen en slapen. En dat DAF zich daarin nog steeds onderscheidt, bewijst de DAF XG+ van de nieuwste generatie, die uiteraard niet ontbreekt in het DAF Museum. Het is het huidige topmodel van DAF, uitgeroepen tot ‘International Truck of the Year’.
Zie voor meer informatie: www.dafmuseum.nl