De sectie Zware Bedrijfswagens wil fungeren als gesprekspartner richting de Nederlandse overheid, om op basis van de meest actuele inzichten over de ontwikkelingen in de vrachtwagenindustrie het juiste klimaat te scheppen om de ambities op een realistische manier te bewerkstelligen.
Het is de uitgesproken ambitie van RAI Vereniging om op het gebied van duurzaamheid de klimaatdoelstellingen op een realistische manier helpen te bereiken. De volgende standpunten van de sectie Zware Bedrijfswagens zijn erop gericht duurzaam, emissieloos wegtransport te realiseren.
Standpuntenoverzicht
Standpunt
1. Aandrijftechnologie
- Invoering van een gebalanceerd, technologieneutraal klimaatbeleid is essentieel om de milieudoelstellingen te bereiken
- Emissiearme, hernieuwbare brandstoffen moeten worden gestimuleerd
- De inzet van waterstof als alternatieve zero-emissie technologie verdient een actiever overheidsbeleid
- Voor een grootschalige inzet van elektrisch vervoer in de transportsector is investeren in betrouwbare en voldoende laadinfrastructuur essentieel
- Het Europese bronbeleid is leidend, verscherpt Nederlands beleid is ongewenst
Standpunt
2. Laad- en tankinfrastructuur
- De laad- en tankinfrastructuur in Europa moet worden versterkt
- De laad- en tankinfrastructuur en het onderliggend elektriciteitsnetwerk mogen nooit een beperkende factor mag zijn voor de groei van duurzame mobiliteit in Nederland
Standpunt
3. Subsidieregelingen
- Extra financiële middelen beschikbaar stellen voor subsidieregelingen zero emissie trucks
- Er moet een overzichtelijk subsidiesysteem voor zero-emissie en zeer zuinige voertuigen gecreëerd worden
Standpunt
4. Vrachtwagenheffing
- Differentieer vrachtwagenheffing op basis van de CO2-uitstoot
- De vrachtwagenheffing moet versneld worden ingevoerd in 2024
- Indien snellere invoering van de vrachtwagenheffing niet haalbaar blijkt is het naar voren halen van de inkomsten noodzakelijk voor snellere CO2-reductie 3
- Verruim de terugbetaaltermijn voor de invoeringskosten
- Terugsluis inkomsten vrachtwagenheffing gebalanceerd technologieneutraal inzetten
Standpunt
5. Zero Emissie Stadslogistiek
- Zowel batterij elektrische als ook waterstof elektrisch en (P)HEV-vrachtwagens moeten evenwichtige toegang krijgen bij zero-emissie stadslogistiek
Standpunt
6. Milieuzonering
- Heldere, landelijke criteria vormen een essentiële succesfactor voor milieuzones
Relevante downloads
Standpuntennotitie Sectie Zware Bedrijfswagens 2024
DownloadStandpuntennotitie Sectie Zware Bedrijfswagens 2024bestand type: pdfbestand grootte:394 kb