Nieuws

ACEA: Europese coördinatie stimuleringsmaatregelen EV-markt hard nodig

Omdat de acceptatie van elektrische voertuig­en trager verloopt dan verwacht, benadrukt ACEA het belang van het versterken en verbeteren van de coördinatie van stimuleringsprogramma's voor elektrische voertuig­en op Europees niveau.

ACEA: Europese coördinatie stimuleringsmaatregelen EV-markt hard nodig

ACEA heeft onlangs een bijgewerkt overzicht gepubliceerd van belasting- en stimuleringsregelingen voor emissievrije auto's en bedrijfs­voertuig­en. Daaruit blijkt dat de Europese markt voor elektrische voertuig­en nog steeds achterblijft.

Initiële kosten drempel

Op dit moment bedraagt het marktaandeel van elektrische auto’s in de EU ongeveer 15 procent. Dat cijfer ligt volgens Sigrid de Vries, directeur-generaal van ACEA, fors onder het niveau van 25 procent waar de markt eind dit jaar op zou moeten uitkomen.

Hoewel de elektrische autotechnologie zich blijft ontwikkelen en er steeds meer modellen met een prijs onder de € 30.000 op de markt komen, vormen de initiële kosten naar haar oordeel een grote drempel voor veel consumenten. ‘Batterij-elektrische voertuig­en (BEV's) zijn momenteel duurder dan voertuig­en met een verbrandingsmotor (ICE), grotendeels vanwege de hogere productiekosten van de batterij. Daarom blijven aankoopincentives een doorslaggevende factor bij de beslissing van consumenten met beperkte financiële middelen om een elektrisch model te kopen en vormen ze een voorwaarde voor het creëren van een massamarkt.’

Steeds minder incentives

Hoewel de Europese markt zich nog lang niet op het niveau bevindt waar deze hoort te zijn, worden sommige aankoopstimuleringsmaatregelen geleidelijk stopgezet. Een groeiend aantal van acht lidstaten biedt volgens ACEA op dit moment geen regelingen voor auto's meer aan. De beschikbaarheid van regelingen voor zware bedrijfs­voertuig­en, zoals vracht­wagens en bussen, is nog kritischer: meer dan een derde van de lidstaten biedt geen stimuleringsmaatregelen voor de aanschaf. Slechts twaalf landen bieden stimuleringsmaatregelen voor de laadinfra, ondanks de vrijwel volledige afwezigheid van openbare laadpunten die geschikt zijn voor zware bedrijfs­voertuig­en.

Gefragmenteerd regelgevingskader

Hoewel robuuste stimuleringsregelingen hun effectiviteit hebben bewezen, is het niet alleen een kwestie van geld, stelt ACEA. Het gaat ook om betere coördinatie tussen Europese landen. In tegenstelling tot andere landen, zoals China, kampt Europa met een gefragmenteerd kader, waarbij regelingen op nationaal niveau worden vastgesteld. Meer dan 30 zeer uiteenlopende regelingen op het continent, met verschillende financieringsniveaus en criteria, zorgen ervoor dat de acceptatie van elektrische auto’s in Europa met wisselende snelheden plaatsvindt.

Robuuste regelingen nodig

Nu Europa zich bevindt in een cruciale transitie naar emissievrij vervoer, zijn robuustere regelingen en een samenhangende aanpak van stimuleringsmaatregelen voor elektrische voertuig­en essentieel. Het gefragmenteerde landschap van nationale regelingen belemmert niet alleen de mogelijkheden voor bredere invoering, maar zal ook de voortgang bij het behalen van CO2-doelstellingen vertragen in een uitdagende omgeving voor fabrikanten, aldus ACEA.