Nieuws

ACEA roept op tot snel akkoord over herziening richtlijn maten en gewichten trucks en bussen

Naar aanleiding van het voortgangsrapport dat vorige week in de Transportraad is gepresenteerd, maakt ACEA zich grote zorgen over het gebrek aan vooruitgang bij de herziening van de richtlijn inzake gewichten en afmetingen. Nu de CO2-reductiedoelstellingen 2030 voor zware bedrijfs­voertuig­en naderen, dringt ACEA er bij de lidstaten op aan prioriteit te geven aan een snelle afronding van de onderhandelingen.

ACEA roept op tot snel akkoord over herziening richtlijn maten en gewichten trucks en bussen

De herziening is een cruciale bouwsteen om de grootschalige marktintroductie van emissievrije vracht­wagens en bussen in de hele EU mogelijk te maken. Het actualiseren van de voertuig­gewichten, asdruk en lengtelimieten is essentieel om ervoor te zorgen dat batterij-elektrische en waterstofaangedreven vracht­wagens op basis van een gelijk speelveld kunnen concurreren met conventionele dieselmodellen.

Patstelling

Ondanks consensus tussen belanghebbenden in de sector, de Commissie en het Parlement zijn de lidstaten er niet in geslaagd overeenstemming te bereiken over een effectieve hervorming van de regels om deze af te stemmen op de CO2-reductiedoelstellingen voor fabrikanten. De patstelling in de Raad vormt een ernstige belemmering voor de snelle acceptatie door de markt van emissievrije vracht­wagens en bussen, zoals voorgeschreven in de onlangs herziene CO2-doelstellingen. Deze doelstellingen vereisen dat minimaal een derde van de nieuwe zware bedrijfs­voertuig­en in 2030 emissievrij moet zijn.

Klimaatneutraal wegvervoer

Emissievrije vracht­wagens en bussen zijn essentieel voor de Europese transitie naar klimaatneutraal wegvervoer, zegt Thomas Fabian, Chief Commercial Vehicles Officer van ACEA. ‘Maar zonder een snel akkoord over de herziening van de regels voor gewichten en afmetingen zal de markt voor deze voertuig­en ernstig beperkt blijven. Het is cruciaal dat de lidstaten de huidige impasse doorbreken en het politieke momentum creëren dat nodig is om snel overeenstemming te bereiken over een zinvolle actualisering van de regels.’