In het artikel komt naar voren dat de omslag van stimuleren naar bestraffen in het overheidsbeleid rond elektrisch rijden onverstandig is. Het demissionaire kabinet wil vanaf 2027 een heffing invoeren op fossiele zakelijke leaseauto’s, terwijl de subsidies en voordelen voor elektrisch rijden worden afgebouwd. Dat is een kostbare maatregel – voor werkgevers en voor de belastingbetaler die bovendien de verduurzaming niet zal versnellen, maar zal afremmen.
Door de nieuwe heffing zullen ondernemers ook niet overstappen op nieuwe, meestal schonere benzineauto’s, voorspelt Frits van Bruggen. In plaats daarvan zullen zij hun werknemers een mobiliteitsbudget geven of de kosten van woon-werkverkeer vergoeden, vervolgt hij. ‘Werknemers kopen dan een goedkopere, tweedehands auto met verbrandingsmotor. Dan stijgt de CO₂-uitstoot.’
Volgens RAI Vereniging valt dit te voorkomen met ‘flankerend beleid’. Dit betekent dat het kabinet de afbouw van de lagere motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische auto’s van tafel moet halen, de bijtelling voor werknemers met een emissievrije auto lager moet houden dan die voor fossiele auto’s en dat de subsidie voor de aanschaf van zulke auto’s, nieuw of tweedehands, niet moet worden afgeschaft.
Ook EW Magazine schreef over de consequenties van de pseudo-eindheffing. Lees hier meer: Werkgevers dupe pseudo-eindheffing autobelasting: dit is waarom.
Alleen met helder, voorspelbaar en evenwichtig beleid blijft Nederland koploper in duurzaam vervoer. Lees hier meer over het volledige standpunt van RAI Vereniging over de pseudo-eindheffing zakelijke markt.
Link naar het FD artikel: Auto- en milieulobby kritisch over nieuwe heffing fossiele leaseauto’s.